لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: طراحان انفجارات مسجد وزیر اکبر خان و مرکز آموزشی کاج را کشتیم


مقام‌های طالبان از کشف و انهدام یک مرکز افراد وابسته به گروه داعش در شهر کابل خبر می‌دهند و می‌گویند که این افراد در حملات بر مسجد وزیر اکبر خان و آموزشگاه کاج در دشت برچی کابل دست داشتند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان روز شنبه ۲۲ اکتوبر (۳۰ میزان) در خبرنامه‌ای گفت که در ابتدا دو تن از افراد داعش را نیروهای آنان دستگیر کردند و سپس یک مرکز بودوباش آنان در مربوطات حوزۀ هشتم امنیتی شهر کابل، کشف و مورد حمله قرار گرفت.

او افزوده است که در نتیجۀ این عملیات، شش تن از افراد شاخۀ خراسان – داعش کشته و شماری زیادی از "سلاح، بم‌های دستی و مود انفجاری" به دست آنان افتاده است.

مجاهد اضافه کرده است: "داعشی‌های کشته‌شده در این عملیات کسانی بودند که در انفجارات اخیر در مسجد وزیر محمد اکبر خان، کورس تعلیمی کاج در دشت برچی و بعضی جنایات دیگر علیه مردم ملکی دست داشتند."

این مقام طالبان همچنان گفته است که در این درگیری یک تن از نیروهای طالبان کشته و یک نفر دیگر آنان زخمی شده است.

انفجاری که به تاریخ ۲۳ سپتمبر (اول میزان) در داخل یک موتر در نزدیکی مسجد وزیر اکبر خان رخ داد، هفت کشته و به شمول کودکان ۴۱ زخمی برجا گذاشت.

پیش از این، مقام‌های امنیتی طالبان گفته بودند که این انفجار هنگامی به وقوع پیوست که بسیاری از نمازگزاران در حال بیرون‌شدن از این مسجد بودند.

همچنان در اثر یک انفجار در داخل مرکز آموزشی کاج در غرب کابل کم از کم، ۵۳ نفر جان باخته و در آن رویداد ۱۱۰ نفر دیگر زخمی شدند.

حمله بر مرکز آموزشی کاج به تاریخ ۳۰ سپتمبر (هشتم میزان) زمانی به وقوع پیوست که امتحان آزمایشی کانکور در این مرکز آموزشی در مربوطات حوزۀ سیزدهم شهر کابل جریان داشت.

تا کنون مسوولیت این دو انفجار را هیچ گروهی به عهده نگرفته است، اما طالبان شاخۀ خراسان گروه داعش را مسوول این حملات قلم‌داد کرده اند.

هرچند بارها طالبان گفته اند که داعش در افغانستان حضور فزیکی ندارد، اما بارها نیروهای آنان با افراد داعش در بخش‌های کابل و دیگر ولایات این کشور به درگیری پرداخته اند.

اخیراً دیدبان حقوق بشر گفته است که افراد طالبان اعضا و حامیان شاخۀ خراسان دولت اسلامی (داعش) را در شرق افغانستان به گونۀ صحرایی اعدام و به زور ناپدید کرده اند.

این سازمان به تاریخ هفتم جولای (۱۶ سرطان) با نشر گزارشی گفت که از زمان مسلط شدن طالبان بر افغانستان در اگست سال گذشتۀ میلادی، ساکنان ولایت‌های ننگرهار و کنر اجساد بیش از ۱۰۰ مرد را که در کانال‌ها و محلات دیگر انداخته شده بودند، کشف کرده اند.

دیدبان حقوق بشر، عملیات جستجوی طالبان را علیه کسانی که به پناه دادن یا حمایت از داعش متهم شده، ظالمانه توصیف کرده و گفته بود که این گروه در جریان این عملیات‌ها، این افراد را مورد ضرب و شتم قرار داده و مردانی را که به عضویت داعش خراسان متهم می‌کنند، بدون طی "مراحل قانونی یا افشای محل نگهداری آنان به خانواده‌های شان" بازداشت کرده‌ اند.

طالبان این گزارش را رد کرده است.​

XS
SM
MD
LG