لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت صحت: مرگ کارمند صحی بامیان با واکسین کووید۱۹ ربط ندارد


وزارت صحت‌عامهٔ افغانستان، ارتباط مرگ یک کارمند صحی ولایت بامیان را با واکسین کووید۱۹ رد کرد.

برخی از رسانه‌های محلی افغانستان روز دوشنبه اول مارچ (۱۱ حوت) به نقل از مقام‌های محلی بامیان گزارش دادند که یک کارمند ۲۸ سالهٔ شفاخانهٔ ولایتی بامیان که دیروز واکسین کووید۱۹ دریافت کرده بود شب گذشته در این شفاخانه جان باخته است.

اما مقام‌های وزارت صحت‌عامه افغانستان می‌گویند که این کارمند صحی شفاخانهٔ ولایتی بامیان در نتیجهٔ سکتهٔ قلبی جان باخته است.

غلام دستگیر نظری، سخنگوی وزارت صحت‌عامه افغانستان با ارسال یک پیام به رسانه‌ها گفته است:" به تاریخ ۱۰ حوت همکار ما واکسین کوید ۱۹ را تطبیق می‌کند که خوشبختانه هیچ مشکل نداشته و بنا به سکتهٔ قلبی متاسفانه جان خود را از دست داده و به واکسین کوید۱۹ هیچ ربطی نداشته است."

وزارت صحت‌عامه افغانستان، مرگ یک کارمند صحی از اثر واکسین کوید۱۹ دربامیان را رد کرد
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:36 0:00

وزارت صحت‌عامه افغانستان گفته است که تا کنون ۱۲ هزار نفر در سطح کشور واکسین کووید۱۹ را دریافت کرده است.

بر بنیاد آمار وزارت صحت‌عامه افغانستان تا کنون در سطح جهان بیش از ۴۰ میلیون نفر واکسین کووید۱۹ را دریافت کرده است که هیچ فردی در نتیجهٔ اثر واکسین کووید۱۹جان نداده است.

داکتر حسین مستمندیار، مسوول شفاخانهٔ کووید۱۹ در بامیان نیز جان باختن این کارمند صحی را از اثر واکسین کووید۱۹ رد کرد. او گفت که این کارمند صحی سوابق بیماری فشار خون و بیماری قلبی داشته است.

روند تطبیق واکسین کووید۱۹ در افغانستان هفتۀ گذشته در کابل و شماری از ولایات این کشور آغاز شده بود. شماری از افراد که این واکسین را دریافت کرده اند می‌گویند که پس از دریافت آن اندکی تب و درد را تجربه کرده اند.

آقای نظری همچنان اضافه کرد که تب و درد مفاصل بعد از دریافت واکسین کووید۱۹ نشانۀ مثبت و نمایانگر واکنش بدن انسان نسبت به واکسین است و نشان می‌دهد که بدن انسان شروع به تولید انتی بادی کرده است.

افغانستان تا کنون از نزدیک به ۵۶ هزار مورد ابتلا و ۲۴۴۴ مورد مرگ ناشی از کووید۱۹ گزارش داده است، اما کارشناسان صحی می‌گویند که به دلیل کمبود آزمایش و دسترسی محدود به خدمات صحی، ممکن شمار مبتلایان و قربانیان کووید۱۹ در این کشور به مراتب بیشتر از آمار رسمی باشد.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG