لینک های دسترسی

Breaking News

شورای پناهندگان ناروی: طالبان تخریب کمپ آوارگان داخلی را در کابل متوقف کند


بر اساس آمارها تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی ۴.۲ میلیون نفر در نتیجه درگیری‌ها و خشونت‌ها و ۱.۵ میلیون دیگر نیز به دلیل رویدادهای طبیعی در افغانستان آواره شده اند.
بر اساس آمارها تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی ۴.۲ میلیون نفر در نتیجه درگیری‌ها و خشونت‌ها و ۱.۵ میلیون دیگر نیز به دلیل رویدادهای طبیعی در افغانستان آواره شده اند.

شورای پناهندگان ناروی از تخریب کمپ صدها خانواده آواره در کابل به شدت ابراز نگرانی کرده و گفته است که حکومت طالبان باید بی‌درنگ این اقدام را متوقف کند.

شورای پناهندگان ناروی روز سه شنبه چهارم جون (۱۵ جوزا) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که با تخریب این اقامتگاه غیررسمی آوارگان داخلی در کابل، ۸۰۰ خانواده آسیب‌پذیر بار دیگر بی‌خانمان شدند.

نیل ترنر، رییس شورای پناهندگان ناروی در افغانستان گفته است: "من عمیقاً از اخراج اجباری حدود ۶۰۰۰ آواره داخلی در پایتخت در روز یکشنبه شوکه شده ام. اینها برخی از آسیب‌پذیرترین جوامع در افغانستان هستند. چندین خانواده که تیم‌های ما در کابل با آنها صحبت کردند، گزارش دادند که پس از تخریب خانه‌های آنها توسط مقامات، جایی برای رفتن ندارند."

ترنر از مقامات طالبان خواسته است که "دلسوزانه" عمل کنند و به تعهدات شان تحت قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشر و پالیسی ملی افغانستان - که از آوارگان داخلی در برابر بیرون راندن اجباری از خانه‌های شان محافظت می‌کند - پایبند باشند.

به گفتۀ ترنر تا زمانی که تدابیر قانونی، روند قانونی و تهیه مسکن جایگزین روی دست گرفته نشود، طالبان باید از تخلیه و تخریب بیشتر سکونت‌گاه‌های غیررسمی آوارگان داخلی جلوگیری کنند.

رییس شورای پناهندگان ناروی در افغانستان تاکید کرده است که افغانستان هنوز در چنگال بحران‌های فزاینده بشردوستانه و اجتماعی-اقتصادی است که از زمان تسلط طالبان در اگست ۲۰۲۱، مردم را متاثر کرده است.

آمار شورای پناهندگان ناروی نشان می‌دهد که تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی ۴.۲ میلیون افغان در نتیجه درگیری‌ها و خشونت‌ها و ۱.۵ میلیون افغان دیگر نیز به دلیل رویدادهای طبیعی در افغانستان آواره شده اند.

به گفتۀ این نهاد، بازگشت ناگهانی حدود ۶۰۰هزار مهاجر افغان آسیب‌پذیر از پاکستان از سپتمبر گذشته تا کنون به طور چشمگیری تعداد آوارگان را در این کشور افزایش داده است و بار اضافی را بر منابع موجود وارد کرده است.

ترنر گفت: "ما به شدت نگران وضعیت فعلی هستیم که در آن مقامات اخراج‌ آسیب‌پذیرترین جوامع آواره را در سراسر کشور تکرار می‌کنند و خانواده‌های آسیب‌دیده را به روند جدید آوارگی بی‌پایان مجبور می‌کنند."

پیش از این نیز حکومت طالبان در ماه‌های جولای و جون سال گذشته دو اقامتگاه آوارگان داخلی را در کابل و یک اقامتگاه دیگر را نیز در ماه دسمبر ۲۰۲۲ در بادغیس تخریب کرده بودند.

یافته‌های شورای پناهندگان ناروی نشان می‌دهد که خانواده‌هایی که از این اقامتگاه‌ها بیرون رانده شدند، در فراهم‌کردن معیشت و تامین نیازمندی‌های اولیه با شرایط دشوار دست و پنجه نرم می‌کنند.

حکومت طالبان هنوز در مورد تخریب اقامتگاه غیررسمی بیجاشدگان داخلی در کابل چیزی نگفته است.

گروه

XS
SM
MD
LG