لینک های دسترسی

Breaking News

دیدبان حقوق بشر: در پی اعتراضات اخیر، پولیس پاکستان ۴۰۰۰ نفر را بازداشت کرده است


دیدبان حقوق بشر با نشر گزارشی می‌گوید که به دنبال اعتراضات اخیر در پاکستان به دلیل بازداشت عمران خان، صدر اعظم پیشین آن کشور، پولیس با اقدام به بازداشت‌های گروهی مخالفان سیاسی، بیش از ۴۰۰۰ نفر را توقیف کرده است.

این گزارش دیدبان حقوق بشر که امروز شنبه ۲۰ می (۳۰ ثور) نشر شد، گفته است که پولیس به طور خودسرانه بسیاری از اعضای احزاب سیاسی مخالف و همچنان افراد دیگر را به دلیل انجام خشونت، بازداشت کرده است.

در این گزارش گفته شده است: "بسیاری از آنها تحت قوانین مبهم و گسترده‌ای که منع شورش و ایجاد تهدید علیه نظم عمومی استند، متهم شده اند."

دیدبان حقوق بشر تاکید کرده است که مقامات پاکستانی باید همه کسانی را که به دلیل اعتراض مسالمت‌آمیز یا حمایت از مخالفان سیاسی بازداشت شده اند، آزاد کنند و به حقوق قضایی همه بازداشت‌شدگان احترام بگذارند.

پتریشیا گاسمن، معاون بخش آسیایی دیدبان حقوق بشر، گفته است: "مقامات پاکستانی باید به بازداشت خودسرانه فعالان مخالف سیاسی و معترضان مسالمت‌آمیز پایان دهند. هرکسی که مرتکب خشونت می‌شود، باید به نحوه مناسب متهم شود و حقوق قضایی آنها رعایت شود."

پس از آن که عمران خان صدر اعظم پیشین پاکستان و رهبر حزب تحریک انصاف به تاریخ نهم می توسط ادارۀ ملی حسابرسی پاکستان از ساختمان محکمۀ عالی اسلام‌آباد بازداشت شده بود، خشونت سراسر پاکستان را فرا گرفت.

معترضان به تاسیسات نظامی حمله کردند، ساختمان تلویزیون دولتی را سوزاندند، ‌بس‌ها را به آتش کشیدند، خانه یک مقام ارشد اردو را ویران کردند و به دیگر اموال عامه یورش بردند که به گفتۀ پولیس اسلام‌آباد، این تظاهرات خشونت‌بار ۲۵۰ میلیون روپیه خساره بر جا گذاشت.

دیدبان حقوق بشر پرتاب سنگ و مواد آتش‌زا از سوی معترضان و در موارد معدود استفاده از اسلحه گرم در برابر پولیس را تایید کرده و گفته است ک پولیس به آنان با گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی پاسخ است.

اما به گفتۀ این سازمان، پس از اعتراضات، پولیس صدها تن از اعضای حزب تحریک انصاف را به اتهام ارعاب جنایی، شورش و حمله به مقامات دولتی بازداشت کرد.

دیدبان حقوق بشر به بازداشت شیرین مزاری و ملکه بخاری، دو نماینده پیشن پارلمان به تاریخ ۱۷ می اشاره کرده و گفته است که با وجود آزادی این دو قانونگذار پیشین، پولیس بار دیگر آنها را به اتهامات تازه بازداشت کرده است.

این سازمان به نقل از خانوادۀ مزاری گفته است که او به مراقبت‌های ویژه صحی نیاز دارد.

دیدبان حقوق بشر تاکید کرده است: "مقامات باید هر دو زن را آزاد کنند، تمام اتهامات را کنار بگذارند مگر اینکه برای یک جرم قانونی قابل تشخیص باشد و اطمینان حاصل کنند که مزاری به مراقبت‌های صحی دسترسی فوری دارد."

گرچه که عمران خان به تاریخ ۱۲ می به قید وثیقه آزاد شد، دیدبان حقوق بشر گفته است که درگیری تنش‌آمیز بین پولیس و هواداران خان در شهر لاهور ادامه یافت و نگرانی‌ها در مورد خشونت بیشتر را افزایش داد.

این سازمان تاکید کرده است که اصول اساسی سازمان ملل متحد در مورد استفاده از زور و سلاح گرم توسط مقامات مجری قانون را مکلف ساخته است که نیروهای امنیتی باید همیشه از حداقل نیروی لازم استفاده کنند و افسران مجری قانون تنها زمانی ممکن است که عمداً به نیروی کشنده متوسل شوند و برای محافظت از جان شان دیگر چاره‌ای نداشته باشند.

رییس بخش آسیایی دیدبان حقوق بشر گفته است که قوانین پاکستان همه بازداشت شدگان را ملزم می‌کند که تا ۲۴ ساعت به محکمه معرفی شوند.

گاسمن تاکید کرده است که مقامات پاکستانی باید خویشتن‌داری نشان دهند و به حقوق بشر و حاکمیت قانون احترام بگذارند.

او گفته است که تضمین‌های اساسی اعتراض مسالمت‌آمیز و روند قانونی نباید قربانی درگیری سیاسی پاکستان شود.

XS
SM
MD
LG