لینک های دسترسی

Breaking News

حدود ۷۰۰ هزار کودک سوتغذی افغان به درمان عاجل نیاز دارند – یونیسف


دفتر حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) گفته است که افغانستان از رهگذر بحران غذایی در جایگاه سوم قرار دارد و در آن کشور صدها هزار کودک متبلا به سوتغذی حاد، به درمان عاجل نیاز دارند.

یونیسف با استناد به گزارش شبکه جهانی علیه بحران غذایی گفته است که افغانستان با داشتن ۱۱.۳ میلیون کودک، از نظر بحران غذایی در ردۀ سومین کشور بدتر جهان قرار دارد.

گزارش تازۀ دفتر حمایت از کودکان سازمان ملل متحد که نشان می‌دهد که که میزان کودکان سوتغذی در افغانستان در ۲۰۱۹ میلادی با ۲۵ درصد افزایش نسبت به یک سال پیشتر آن، به ۲.۵ میلیون رسیده است.

اما در بین دوونیم میلیون کودک سوتغذیه در افغانستان، ۷۰۰ هزار تن به سوتغذی حاد دچار شده اند که به گفتۀ یونیسف به درمان عاجل نیاز دارند.

یونیسف گفته است: "برای محافظت از کودکان از بدترین تاثیرات کووید-۱۹، باید اکنون برای ادامه خدمات ضروری تغذیه‌ای برای کودکان آسیب‌پذیر در افغانستان اقدام کنیم".

در گزارش شبکۀ جهانی علیه بحران غذایی، یمن در ردۀ اول، جمهوری دموکراتیک کانگو در جایگاه دوم و افغانستان در جایگاه سوم قرار گرفته است.

ملل متحد گفته است که بحران غذایی، روی کیفیت، مصوونیت، کمیت و تنوع غذایی کودکان تاثیر می‌گذارد.

بر اساس اطلاعات یونیسف، در کشورهایی با درآمد متوسط، دو سوم کودکان از حداقل رژیم غذایی متنوع که برای زنده ماندن، رشد و آموزش نیاز است، مستفید نیستند.

کمک اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا اعلام کرد که برای بهبود دسترسی کودکان به آموزش در شرایط اضطراری کروناویروس و تداوی کودکانی که در افغانستان از سوتغذیه رنج می‌برند، ۲.۷ میلیون یورو را در اختیار یونیسف قرار داده است.

لویجی پاندولفی، مسوول کمک‌های بشری اتحادیه اروپا گفته است که با بسته‌شدن مکاتب به دلیل گسترش کروناویروس در افغانستان، ۹.۵ میلیون کودک در مکاتب دولتی و ۵۰۰ هزار کودک دیگر در تعلیمات محلی نمی‌توانند به روند عادی آموزش دسترسی داشته باشند.

اعلامیه یونیسف به نقل از آقای لویجی گفته است: "با ادامه یافتن پروتوکول‌ها برای جلوگیری از شیوع بیماری، خانواده‌ها وسایل امرار معاش خود را از دست داده و مشکلات سو تغذی افزایش می‌یابد. کودکان از این وضعیت بیشتر متضرر شده و بدین سبب ضرورت به این وجه کمکی وجود دارد".

داکتر ابوبکر کامپو، نمایندۀ یونیسف گفته است: "چنین کمکی توسط اتحادیه اروپا در رسیدگی به وخامت وضعیت، ضروری بود".

قرار است که دفتر حمایت از ملل متحد از این کمک اتحادیه اروپا، ۱۰۰ مکتب آموزش‌های محلی را با تمام امکانات درسی و صحی در فاریاب تاسیس کند که در نتیجه ۸۲۰۰ کودک برای دوسال از خدمات آموزشی بهره خواهند گرفت.

اعلامیه گفته است: "یونیسف به منظور رسیدگی به چالش سو تغذی در همکاری با سازمان‌های همکار و از طریق تیم‌های سیار به فراهم‌آوری خدمات نجات بخش برای اطفال در ساحات صعب العبور خواهد پرداخت".

دفتر حمایت از کودکان ملل متحد در نظر دارد که ۲۰ هزار و ۱۸۰ کودک زیر پنج سال را در ساحات صعب‌العبور ۱۲ ولایت (هرات، غور، پروان، دایکندی، بامیان، کندهار، هلمند، بلخ، کندز، فاریاب، ننگرهار وکنر) زیر خدمات تغذیه قرار دهد.

XS
SM
MD
LG