لینک های دسترسی

Breaking News

بیست میلیون کودک افغان هر صبح با کابوس جنگ از خواب بر می‌خیزند - گزارش


دفتر بین المللی حمایت از کودکان یا Save the children گزارش کرده است که افغانانی که در ۱۸سال گذشته، تولد و بزرگ شده اند، تجربه جنگ و خشونت را دارند.

این سازمان روز دوشنبه هفتم اکتوبر (۱۵ میزان) که برابر با آغاز جنگ میان نیروهای خارجی و طالبان در افغانستان می‌شود، با نشر اعلامیه‌ای گفته است: "تخمین زده شده که ۲۰ میلیون کودک هر روز با هراس گلوله باری، انفجار و یا کشته شدن و از دست دادن عضو بدن شان در جاده، مکتب و یا خانه از خواب بیدار می‌شوند."

بربنیاد گزارش این سازمان، بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ میلادی، ۱۲هزار و ۵۰۰ کودک در نتیجه خشونت‌ها، کشته و یا مجروح شده و ۲۷۴ کودک نیز برای جنگ و یا داشتن نقش حمایتی درجنگ، استخدام شده اند.

سازمان حمایت از کودکان می‌گوید که ۸۴ درصد قربانیان انفجار مواد به جا مانده از جنگ، کودکان اند.

در اعلامیۀ این سازمان در مورد کودکانی که از جنگ ۱۸ ساله افغانستان متاثر شده اند، آمده است: "۳.۸میلیون کودک افغان به کمک‌های بشری نیاز دارد که بیش از ۶۰۰ هزار آنان مبتلا به سوتغذی حاد اند. از میان ۲۸۰ هزار بیجا شده داخلی، بیش از نصف آنان کودکان اند؛ بیش از ۳.۷میلیون کودک که ۶۰ درصد آن دختران اند، از رفتن به مکتب محروم اند".

بر اساس معلومات این سازمان، حداقل ۷۰۰ مکتب به دلیل خشونت‌ها در سال ۲۰۱۸ میلادی مسدود بود.

انو وان منین، رییس دفتر بین المللی حمایت از کودکان در افغانستان گفته است: "زندگی در افغانستان به معنی هر روز زندگی در ترس از انفجار و نرفتن به مکتب بخاطر ناامنی شدید است؛ چون والدین یا خواهر و برادر شما نمی‌دانند که دوباره به خانه می آیید یا خیر. "

به گفته آقای منین، کارمندان آنان در جریان صحبت با کودکان بیرون از مکتب که در جاده‌ها کار می‌کنند، دریافته اند که این کودکان تلاش می‌کنند تا خانواده‌های شان را کمک کنند و تعدادی از این کودکان صدمه روانی دیده اند؛ چون شاهد مواردی بوده اند، که یک کودک نباید باشد.

این مقام دفتر حمایت از کودکان افزوده است: "به خاطر تمام کودکان افغان و آینده افغانستان، طرف‌های درگیر باید هرچه در توان دارند برای توقف کشته و مجروح شدن کودکان در این جنگ وحشتناک، انجام دهند و به قوانین و معیار های بین‌المللی پابند باشند. البته این شامل هدف قرار ندادن مکاتب و شفاخانه‌ها نیز می‌شود".

بربنیاد این اعلامیه، در سال ۲۰۱۸ میلادی، دفتر حمایت از کودکان ۶۰۰ هزار کودک را به گونه مستقیم کمک کرده و برای ۱۱۵هزار تن که ۲۰ هزار تن آنان کودکان مبتلا به سو تغذی بودند، خدمات مراقبتی و تغذی ارایه کرده اند.

XS
SM
MD
LG