لینک های دسترسی

Breaking News

محکمۀ نظامی طالبان یک خبرنگار افغان را در هرات به یک سال زندان محکوم کرد


خالد قادری، خبرنگار افغان به تاریخ ۱۷ مارچ سال جاری توسط طالبان در ولایت هرات بازداشت شده بود.
خالد قادری، خبرنگار افغان به تاریخ ۱۷ مارچ سال جاری توسط طالبان در ولایت هرات بازداشت شده بود.

فدراسیون بین‌المللی ژورنالیستان گفته است که یک محکمۀ نظامی طالبان در ولایت هرات، خالد قادری، خبرنگار رادیو نوروز را به یک سال زندان محکوم کرده است.

این فدراسیون روز پنجشنبه ۱۲ می (۲۲ ثور) با نشر اعلامیه‌ای گفت که آقای قادری به تاریخ ۱۷ مارچ امسال توسط ادارۀ استخبارات طالبان بازداشت شد و تا کنون در زندان این گروه به سر می‌برد.

بر اساس معلومات این نهاد بین‌المللی، این خبرنگار به اتهام "جاسوسی به رسانه‌های خارجی" و انتقاد از حکومت طالبان در شبکه‌های اجتماعی بازداشت و محاکمه شده است.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به صدای امریکا گفت که آقای قادر به "جرم کدام خبرنگاری" متهم نبوده، بلکه به گفتۀ وی به خاطر "جرم جنایی" از سوی محکمۀ ابتدایی هرات به حبس محکوم شده است، اما وی در مورد جرم آقای قادری جزییات ارایه نکرد.

در اعلامیه‌ای این نهاد آمده است: "فدراسیون بین‌المللی ژورنالیستان توقیف و محاکمه خالد قادری توسط محکمۀ نظامی طالبان را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری وی از زندان می‌باشد."

فدراسیون بین‌المللی ژورنالیستان همچنین گفته است که طالبان باید اذیت و آزار و شکنجۀ خبرنگاران را در افغانستان متوقف کنند. به گفتۀ این نهاد پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان، بسیاری خبرنگاران با محدودیت‌های شدید، تهدید و بازداشت‌های خودسرانه روبرو شده اند.

در بیشتر از هشت ماه حاکمیت طالبان بر این کشور، این نخستین‌بار است که این گروه یک خبرنگار افغان را محاکمه و زندانی کرده اند.

فدراسیون بین‌المللی ژورنالیستان همچنین از ادامۀ بازداشت‌ها و شکنجۀ خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای توسط ادارۀ استخبارات طالبان ابراز نگرانی کرده و گفته است که در ماه گذشته، دو خبرنگار توسط این گروه بازداشت و شکنجه شده اند.

بر بنیاد معلومات این نهاد بین‌المللی از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، تا کنون حدود ۱۰۰۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای این کشور را ترک کرده اند. این فدراسیون از افزایش تهدیدات علیه خبرنگاران و احتمال متوقف شدن فعالیت ده‌ها رسانه‌ در افغانستان نیز هشدار داده است.

دو روز پیش، انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان (AIJA) از افزایش توقف فعالیت رسانه‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفت که در هشت ماه اخیر، ۲۸۷ رسانه در این کشور از نشرات باز مانده اند.

پرویز امین‌زاده، سخنگوی این انجمن به صدای امریکا گفت که بر اساس یافته‌های آنان، تنها در چهار ماه نخست امسال، نشرات ۵۶ رسانه -تصویری، صوتی و چاپی- در کابل و اکثر ولایات متوقف شده است.

این در حالی است که اخیراً سازمان عفو بین‌الملل از افزایش سانسور در نشرات رسانه‌های افغانستان خبر داده و گفت که در حال حاضر، کار خبرنگاری در این کشور در معرض تهدید قرار دارد.

این سازمان به تاریخ سوم می (۱۳ ثور) به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات گفت که نیاز است تا خبرنگاران و نهادهای حامی آنان در افغانستان، بدون ترس از انتقام به کار شان ادامه دهند.

این سازمان افزود که با حاکمیت طالبان بر افغانستان بسیاری رسانه‌ها در حال فروپاشی قرار دارند، در حالی که این رسانه‌ها در گذشته در نشر گزارش‌های مستقل شهرت داشتند.

XS
SM
MD
LG