لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: چین هفته آینده صدور ویزه به افغان‌ها را آغاز می‌کند


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

وزارت امور خارجۀ حکومت طالبان گفته است که وانگ یی، وزیر خارجۀ چین در دیدار با امیر خان متقی، سرپرست این وزارت تعهد کرده که کشورش هفته آیندۀ روند صدور ویزه به شهروندان افغانستان را آغاز می‌کند.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی این وزارت با فرستادن پیامی به خبرنگاران گفت که این دیدار مقام‌های چین و طالبان ناوقت روز پنجشنبه ۲۸ جولای (ششم اسد) در حاشیۀ کنفرانس بین‌المللی تاشکند صورت گرفته است.

آقای تکل افزود: " آقای وانگ یی تاکید کرد که با منع کشت کوکنار، چین آماده است تا کشاورزان افغان در زمینه بدیل معیشت آن کمک کند. وزیر خارجه چین همچنان تعهد کرد که پس از اول ماه اگست روند صدور ویزا به افغان‌ها آغاز می‌شود."

چین پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان سفارت خود را در کابل باز نگهداشته، اما این کشور در این مدت، از صدور ویزه به شهروندان افغان به شمول تجار و دانشجویان افغان در آن کشور خودداری کرده است.

معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان همچنان گفت که در این دیدار دو طرف همچنان روی همکاری‌های اقتصادی، روابط افغانستان – چین و وضعیت بشری در این کشور بحث و گفتگو کرده اند.

در اعلامیه آمده است: "سرپرست وزارت خارجه (امیر خان متقی) از چین قدردانی کرد که این کشور زمینه پروازهای خطوط هوایی آریانا را به شهر ارومچی آن کشور برابر کرده که این اقدام به افزایش صادرات افغانستان کمک می‌کند."

وزارت خارجۀ چین تا کنون در مورد دیدار وانگ یی و امیرخان متقی در تاشکند ابراز نظر نکرده است.

پیش از این، امیر خان متقی، سرپرست این وزارت گفته بود که افغانستان می‌خواهد تجارت هوایی و زمینی با چین را تقویت کند و علاوه بر جلغوزه، زمینۀ انتقال زعفران، بادام و انار نیز به چین فراهم شود.

پس از تسلط طالبان و خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از افغانستان، چین علاقه‌‌مندی ویژه‌ای برای برقراری روابط دوستانه با افغانستان زیر سلطۀ طالبان پیدا کرده است.

این در حالی است که اخیراً اتاق تجارت و سرمایه‌گذرای افغانستان خواستار حل مشکلات ویزه چین به تجار افغان شده و گفته بود که برای افزایش صادرات محصولات این کشور به چین، باید تمام مشکلات تجار افغان برداشته شود.

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، چین را از شرکای مهم تجاری این کشور عنوان کرده و گفته بود که این کشور سالانه بیش از یک‌و‌نیم میلیارد دالر از چین واردات و به میلیون‌ها دالر به آن کشور صادرات دارد.

XS
SM
MD
LG