لینک های دسترسی

Breaking News

ملایعقوب: قطر به حکومت طالبان پیشنهاد قرار داد امنیتی داده است


محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان می‌گوید که مقامات قطری به حکومت طالبان یک قرارداد امنیتی را پیشنهاد کرده است.

سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان پس از سفر دو روزه به قطر، در مصاحبه‌ٔ با تلویزیون ملی افغانستان گفت که مقامات قطری امضای یک قرارداد امنیتی را بین وزارت‌های دفاع قطر و حکومت طالبان به وی پیشنهاد کردند و مسودۀ قرارداد را نیز برای بررسی به وی سپرده اند.

مجاهد در مورد این قرارداد جزییات ارایه نکرد، اما افزود که از طریق آن بین دو کشور همکاری‌های که به نفع دو جانب باشد، صورت خواهد گرفت. او افزود: "ما این را به فال نیک گرفتیم. در مورد آن رایزنی و مطالب آن را مطالعه می‌کنیم. بعد آنچه منافع ملی ایجاب می‌کند، پیشرفت خواهیم کرد."

تحلیلگران به این نظر اند که قطر یکی از متحدین نزدیک طالبان است و از همین‌رو هر اقدامی که برای خروج طالبان از انزوا لازم باشد و منجر به مسلط شدن آن گروه بر اوضاع شود، انجام می‌دهد، اما بعد حقوقی، بخش مهم و عمدهٔ چنین قرارداد‌ها است.

سید جواد سجادی، استاد روابط بین‌الملل به صدای امریکا گفت که در عرصۀ بین‌المللی تنها دولت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند قرارداد عقد کنند و در حالی حاضر از لحاظ حقوقی امضای چنین قرارداد امکانپذیر نیست.

اما به گفتۀ وی، با توجه به اینکه مسایل بین المللی پیچیدگی‌های مختص به خود را دارد، گاهی اوقات دولت‌ها و سازمان‌ها با کشوری که حکومت خود خوانده دارند نظر به نیازمندی وارد تعامل می‌شوند.

اما شمار دیگری با این استدلال موافق نیستند و بر بعد حقوقی چنین قرار‌داد ها تاکید دارند.

بسم‌الله تابان، کارشناس مسایل سیاسی و امنیتی به صدای امریکا گفت که موجودیت شخصیت حقوقی یکی از شرایط عقد قرارداد است و در سطح بین الملل زمانی کشورها می‌توانند قرارداد را امضا کنند که همدیگر را به عنوان شخصیت حقوقی پذیرفته باشند.

به گفتۀ آقای تابان کشورها همواره هرآنچه منافع ملی شان را برآورده کند، انجام می‌دهند و اگر قطر هم به امضای قرارداد اقدام کند، بدون شک قدرت‌های بزرگ چون ایالات متحده و اتحادیه اروپا را در جریان قرار می‌دهد و بدون مشوره و اجازۀ آن‌ها کاری انجام نخواهد داد.

قطر از معدود کشور‌های جهان است که از چندین سال به این سو میزبان دفتر سیاسی طالبان در دوحه، پایتخت آن کشور، بوده است و روابط نزدیک با طالبان دارد.

این کشور در فراهم سازی زمینهٔ مذاکرات امریکا - طالبان و سرانجام امضای توافقنامۀ دو طرف در دوحه و کمک در عملیات تخلیۀ نظامی از افغانستان، میزبانی از تخلیه شدگان و نیز همکاری برای فعال سازی مجدد میدان هوایی کابل، نقش بارزی در مسایل مرتبط با افغانستان بازی کرده است.

از مسلط شدن دوبارهٔ طالبان بر افغانستان حدود ۱۱ ماه می‌گذرد، اما تا اکنون هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است. با آنهم، حکومت طالبان دپلومات‌های خود را به قطر، روسیه، چین و چندین کشور دیگر فرستاده و به همین گونه، روسیه، چین، ترکیه، پاکستان، ایران، هند و چندین کشور آسیای مرکزی سفارت‌های شان را در کابل فعال کرده اند.

XS
SM
MD
LG