لینک های دسترسی

Breaking News

مقام‌ها: گذرگاه سپین بولدک – چمن به روی تجارت باز شد


وزارت مالیه افغانستان از بازگشایی گذرگاه بولدک - چمن به روی تجارت خبر داده و گفته است که تلاش‌ها برای بازشدن گذرگاه تورخم و غلام خان نیز جریان دارد.

پاکستان در دوم مارچ به دلیل جلوگیری از گسترش کروناویروس، گذرگاه سپین‌بولدک – چمن و دیگر گذرگاه‌ها را برای یک هفته به روی هرگونه رفت و آمد مسدود کرد.

همایون قیومی، وزیر مالیه افغانستان روز جمعه ۲۰ مارچ (اول حمل) در صفحۀ تویترش نگاشته است که جانب پاکستان تعهد کرده است که دیگر گذرگاه‌ها میان افغانستان و پاکستان را به روی صادرات و واردات باز کند.

آقای قیومی افزوده است: "به اثربازشدن این بندر، امروز در حدود ۱۵۰ لاری مواد اولیه و ارتزاقی به کشور وارد خواهد شد. و سر از فردا، این بندر برای واردات و صادرات تمامی اموال تجارتی باز خواهد بود و أموال متوقف شده تجار افغان در آن طرف خط فرضی دیورند در چند روز اینده به کشور خواهد رسید."

در این حال، عمران خان، صدر اعظم پاکستان گفته است که با وجود نگرانی‌ها از شیوع کروناویروس وی دستور بازگشایی گذرگاه سپین بولدک – چمن را داده است.

آقای خان گفته است که کشورش متعهد به حمایت از مردم افغانستان است و تاکید کرده است که این حمایت‌ها در زمان بحران در افغانستان پایدار خواهد بود.

این در حالی است که عبدالله عبدالله دیروز گفت که گذرگاه سپین‌بولدک – چمن به درخواست وی به روی تجارت افغانستان باز شده است.

آقای عبدالله از دستور عمران خان برای گشایش این گذرگاه قدردانی کرده بود.

به گفتۀ مقام‌ها، از این مسیر روزانه بیش از ۳۰هزار تن و صدها موتر تجارتی رفت و آمد می‌کند، اما سفیر پاکستان در اسلام‌آباد گفته است که از این گذرگاه تنها به رانندگان و کاروان‌های تجارتی اجازه رفت و آمد داده خواهد شد.

XS
SM
MD
LG