لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد به خاطر عکس گرفتن کارمندانش با پرچم طالبان پوزش خواست


ملل متحد از اینکه کارمندان امنیتی این سازمان در جریان سفر چهار روزه به افغانستان با پرچم طالبان عکس گرفته‌اند، عذرخواهی کرد.

استفن دوجاریک، سخنگوی منشی عمومی ملل متحد گفته است: "این عکس هرگز نباید گرفته می‌شد. این یک اشتباه بود و ما بخاطر آن عذرخواهی می‌کنیم."

هیات بلندپایهٔ ملل متحد که شامل امینه محمد، معاون منشی عمومی ملل متحد، سیما بحوث رییس اجراییهٔ زنان در ملل متحد و خالد خیاری، رییس امور سیاسی و صلح دفتر منشی ملل متحد بود، جهت ارزیابی وضعیت، تعامل با مقامات حاکم و تاکید برهمبستگی سازمان ملل متحد با مردم افغانستان هفتهٔ گذشته به این کشور سفر کرده بودند.

آقای دوجاریک در گفتگو با فاکس نیوز گفته است که این عکس زمانی گرفته شده است که امینه محمد، معاون سرمنشی ملل متحد در جریان سفرش به کابل در حال ملاقات با مقامات طالبان بود.

این تصاویر نخستین بار پنجشنبه شب در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و واکنش‌های شهروندان افغانستان را برانگیخت.

علی میثم نظری، مسوول روابط خارجی جبهۀ مقاومت ملی افغانستان گفته است که عکس گرفتن کارمندان ملل متحد زیر بیرق طالبان بی‌طرفی و اعتبار این سازمان را زیر سوال می‌برد.

او در تویتی نگاشته است: "عکس گرفتن پرسونل سازمان ملل متحد با پرچم یک گروه تروریستی بی‌طرفی و تمامیت سازمان ملل را زیر سوال می‌برد. ما از منشی عمومی ملل متحد می‌خواهیم که این موضوع را بررسی کند و از یوناما می‌خواهیم تا از چنین اقدامات تحریک‌آمیز که می‌تواند به اعتبار سازمان ملل خدشه وارد کند جلوگیری کند."

هیات ملل متحد در جریان دیدار با مقامات حاکم طالبان در کابل و قندهار مستقیماً نگرانی‌های خود را در مورد منع کار زنان در موسسات غیردولتی داخلی و بین المللی ابراز داشته و گفته است که این اقدام کار موسسات متعددی را که به میلیون‌ها افغان آسیب‌پذیر کمک می‌کنند، تضعیف کرده است.

طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان، به طور روز افزون محدودیت‌های سختگیرانه‌ را بر زنان و دختران در سراسر افغانستان وضع و آنان را نه تنها از کار در دفاتر دولتی و سازمان‌های غیرحکومتی، بلکه از رفتن به مکتب و پوهنتون نیز منع کرده اند. طالبان فقط دختران را تا صنف ششم اجازه رفتن به مکتب می‌دهند.

علاوه بر آن، زنان از رفتن به پارک‌های تفریحی،‌ حمام‌های عمومی و کلب‌های ورزشی، نیز منع شده اند.

XS
SM
MD
LG