لینک های دسترسی

Breaking News

رییس بخش زنان ملل متحد به طالبان: کمک به افغانستان مرتبط به فعالیت‌های زنان است


سیما بحوث، رییس اجرایی بخش زنان سازمان ملل متحد کمک به افغانستان را وابسته به فعالیت‌های زنان خوانده است.

یک هیات عالی‌رتبهٔ ملل متحد به کابل سفر کرده است تا در مورد آنچه "آپارتاید مبتنی بر جنسیت" اعمال شده از سوی طالبان خوانده شده است، نگرانی خود را به مقام‌های طالبان ابراز کنند.

دفتر عبدالسلام حنفی، معاون رییس الوزرای حکومت طالبان با نشر اعلامیه‌ای ناوقت چهارشنبه ۱۸ جنوری (۲۸ جدی) گفته است که این هیات با حنفی دیدار و گفتگو کرده است.

به نقل از اعلامیه‌ سیما بحوث، رییس اجرایی بخش زنان ملل متحد گفته است: "کمک به افغانستان مرتبط به فعالیت‌ها و فرصت‌های کاری زنان است. برای آنان راه‌های کارکردن در مطابقت به ارزش‌ها و فرهنگ افغان‌ها جستجو گردد".

از سویی هم، امینه محمد، معاون سرمنشی ملل متحد در این دیدار نگرانی خود را در مورد ممنوعیت آموزش، تحصیل و کار دختران زنان بیان کرده و از معاون رییس الوزرای حکومت طالبان خواهان بازنگری تصمیم حکومت این گروه شده است.

معاون سرمنشی ملل متحد گفته است: "در بخش های مختلف به کار و فعالیت زنان نیاز است، بنابرین باید مسایل به وجود آمده از طریق صحبت حل گردد...ما می‌خواهیم در کنار افزایش کمک با افغانستان، این کشور عضو فعال جامعه بین‌المللی شود‌. آیندۀ افغانستان به آموزش و تعلیم نسل این کشور مرتبط است".

سلب حق آموزش دختران از صنف ششم به بالا، تعلیق آموزش دختران در پوهنتون‌ها، جلوگیری از ورود دختران و زنان به پارک‌ها، رفتن به کلپ‌های ورزشی و حمام‌های عمومی، سلب حق سفر بدون محرم شرعی و نیز محروم ساختن زنان از کار در ادارات دولتی و غیردولتی از محدودیت‌هایی است که طالبان از اگست ۲۰۲۱ به این طرف بر زنان وضع کرده اند.

عبدالسلام حنفی در پاسخ به این اظهارات مقامات ملل متحد گفته است که حکومت طالبان در زمینه‌های صحت، آموزش و امنیت توجه نموده و به "حقوق زنان در چوکات شریعت اسلامی و عنعنات افغانی" احترام می‌گذارد.

اما او تاکید کرده است: "جامعه بین‌المللی باید کمک‌های بشری را به مسایل سیاسی ربط ندهد، زیرا با این کار، زنان متضرر می‌شوند و در این بخش مسایل به وجود آمده از طریق مذاکره و مفاهمه به گونهٔ بهتر حل گردد".

همچنان حنفی در بخشی از صحبت‌هایش گفته که سازمان ملل متحد در زمینۀ حذف سران طالبان از لیست سیاه، به رسمیت شناختن حکومت این گروه و سپردن چوکی نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد به طالبان، به گونۀ لازم "همکاری و توجه" نکرده است.

طالبان در ماه اگست ۲۰۲۱ میلادی بار دیگر بر افغانستان مسلط شدند، اما از آن زمان تا اکنون هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است. همچنان در حال حاضر کرسی دایمی افغانستان در سازمان ملل توسط نصیراحمد فایق سرپرستی می‌شود. فایق دپلوماتی است که از سوی حکومت پیشین افغانستان به ملل متحد معرفی شده بود.

جامعۀ جهانی، در راس ایالات متحده امریکا کلید بهبود روابط مشروعیت جهانی حکومت طالبان با جهان را ایجاد حکومت فراگیر، احترام به حقوق زنان به ویژه آموزش و کار آنان و مبارزه با گروه‌های دهشت‌افگن خوانده است.

هیات ملل متحد پیش از این با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان نیز دیدار و گفتگو کرده است.

شماری از فعالان در افغانستان از سفرها و دیدار مقام‌های خارجی با طالبان انتقاد کرده و آن را نوعی رسمیت بخشیدن به حکومت طالبان می‌خوانند.

مولوده توانا، فعال حقوق زنان به صدای امریکا گفت که نشست‌ها و ملاقات‌ها از آدرس مقامات جامعۀ جهانی همواره با سران طالبان صورت می‌گیرد و هیچ نماینده‌ای از جامعۀ جهانی از مردم، زنان و بازماندگان قربانیان در مورد وضعیت زندگی شان نپرسیده است.

او با اشاره به سفر هیات بلندپایه ملل متحد به افغانستان گفت: "من مطمین استم که این سفرها با وصف اینکه برای افغانستان خوشبین و خوشایند نیست، متاسفانه یک نوع رسمیت‌بخشیدن به نظام متحجر طالب است، به دلیل اینکه اینها از آدرس‌های بسیار رسمی و به نمایندگی از دولت‌ها می‌آیند".

این مدافع حقوق زن افزود که هیچ خوشبینی نسبت به این سفرها و نشست‌ها ندارد، چون نمایندگان جامعۀ جهانی در حالی که از توانایی دارند، اما برای بهبود وضعیت زنان افغانستان کاری انجام نمی‌دهند.

پیش از این برخی فعالان از سفر گزارشگر ویژه ملل متحد در امور افغانستان نیز انتقاد کرده و گفته بود که وی در این سفر تنها با مقام‌های طالبان دیدار کرده و تماس بسیار اندک با قربانیان خشونت و رویکرد سختگیرانهٔ طالبان داشت.

XS
SM
MD
LG