لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد از 'آزار، ارعاب و بدرفتاری' با زنان امدادرسان در افغانستان نگرانی کرد


دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد در افغانستان (اوچا) از ادامۀ محدودیت‌ها بر زنان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که بسیاری زنان امدادرسان روزانه با "آزار، ارعاب و بدرفتاری" مواجه می‌شوند.

اوچا ناوقت روز چهارشنبه ۱۴ ستپمبر (۲۳ سنبله) در گزارشی گفت که پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان، ادامۀ محدودیت‌ها بر مشارکت زنان در کارهای بشردوستانه در این کشور تاثیر منفی داشته است.

در این گزارش آمده است: ": "در میان مجموعه فزاینده‌ای از محدودیت‌ها که حقوق و آزادی‌های اولیه آن‌ها (زنان) را محدود می‌کند، کارگران بشردوستانه زن، روزانه با آزار، ارعاب و بدرفتاری مواجه می‌شوند."

اوچا افغانستان را یکی از "سخت‌ترین" کشورها برای ادامه کار زنان، توانایی آنان برای مشارکت ایمن، معنادار و جامع در اقدامات بشردوستانه در جریان یک سال گذشته عنوان کرده است.

طالبان در یک سال پسین، محدودیت‌های فراوانی را بر زنان وضع کرده است که در این میان سلب حق آموزش دختران از صنف ششم به بالا، سلب حق سفر بدون محرم شرعی و نیز محروم ساختن زنان از کار در ادارات دولتی، به استثنای برخی دفاتر معدود، با واکنش گستردۀ بین‌المللی روبرو شده است.

ملل متحد به نقل از برخی از امدادرسانان زن گفته است که دستورالعمل‌های اخیر طالبان آنان را با مشکلات زیادی روبرو کرده و همچنان آنان گفته اند که در بسیاری محلات تلاشی، مورد آزار، رفتار تهدیدآمیز و حتا خشونت‌های فزیکی توسط افراد طالبان قرار گرفته اند.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد تاکید کرده است که اگر اقدامات فوری و قاطع در این مورد اتخاذ نشود، ممکن شرایط برای زنان امدادرسان در این کشور سخت‌تر شود که این کار عواقب ویرانگر برای آنان خواهد داشت.

این در حالی است که اخیراً دیدبان حقوق بشر با نشر گزارشی گفته بود که ممانعت و محدودیت‌های وضع شدۀ طالبان با کار کارمندان زن در موسسات خیریه، بحران بشری را در افغانستان وخیم‌تر می‌کند و سبب می‌شود که کمک‌ها به کمتر خانواده‌های نیازمند به ویژه زنان و دخترانی برسد که سرپرست خانواده‌های شان اند.

به گفتۀ این سازمان طالبان تنها در سه ولایت به زنان امدادرسان اجازه نامۀ فعالیت بدون قید و شرط را داده و در بیش از نصف بخش‌های افغانستان، کارمندان زن موسسات خیریه و امدادرسان با محدودیت‌های شدیدی مواجه اند که به گفتۀ این سازمان انجام موثر کار آنان را دشوار یا ناممکن می‌سازد.

به گونۀ مثال از این محدودیت‌ها، دیدبان حقوق بشر گفته که طالبان در برخی ساحات گفته اند که کارمندان زن موسسات خیریه باید در هنگام انجام وظیفه، تنها نبوده و یک مردی که محرم شرعی آنان باشد، ایشان را همراهی کند.

از سوی هم‌، در تازه‌ترین مورد، هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) با ابراز نگرانی گفت که طالبان کارمندان زن این سازمان را آزار و اذیت کرده اند. یوناما به تاریخ ۱۲ سپتمبر (۲۱ سنبله) با نشر اعلامیه‌ای افزود که "مقامات حاکم" باید به تعهدات خود در خصوص احترام به مصوونیت سازمان ملل متحد و همه کارمندان آن‌ و امتیازات به شمول آزادی گشت و گذار پابند باشند.

اما بلال کریمی، یکی از سخنگویان حکومت طالبان گفته است که از جانب آنان چنین اقدامی صورت نگرفته آنان به کارمندان زن ملل متحد هیچ مشکلی ایجاد نکرده اند.

XS
SM
MD
LG