لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: نیمی از بودجه کمک‌های بشری به افغانستان هنوز فراهم نشده است


دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) می‌گوید که با وجود تمویل ۲.۲ میلیارد دالر برای کمک‌های بشری در سال روان میلادی به نیازمندان افغان، هنوز نیمی از بودجۀ مورد نیازش برای افغانستان فراهم نشده است.

این ادارۀ ملل متحد ناوقت روز سه‌شنبه ۱۳ سپتمبر (۲۲ سنبله) گفته است که روند کمک‌رسانی به نیازهای بشری افغانستان با بودجۀ ترکیبی ۲.۲ میلیارد دالری سال روان و ۵۴۲ میلیون دالری از سال قبل آغاز شد.

بر اساس گزارش اوچا، در شش ماه نخست سال روان میلادی کمک‌های بشری به ویژه توزیع مواد غذایی، حمایت فصلی و پوشش مناطق دوردست به طور فزاینده افزایش یافت، اما آسیب‌پذیری‌های حاد با شوک‌های تازه از جمله زلزله شدید، شیوع گسترده بیماری‌ها (از جمله اسهالات حاد) و همچنین سیل‌های غیرمعمول و سایر خطرات فصلی، همگی سبب سقوط اقتصادی و گسست در خدمات اساسی در افغانستان می‌شوند.

اوچا گفته است: "با این حال، ۲.۲ میلیارد دالر (۵۰ درصد) از ۴.۴ میلیارد دالر مورد نیاز برای ارایه کمک‌های بشردوستانه در سال ۲۰۲۲ بدون بودجه باقی مانده است. ترکیبی از جهش قیمت جهانی و داخلی غذا و سایر کالاها و کمبود بودجه، نهادهای امدادرسان را مجبور کرده است که کمتر از آنچه در ابتدا در نظر گرفته شده بود، کمک ارایه کنند."

به گفتۀ این ادارۀ ملل متحد در ماه‌های آینده، شرکای این سازمان مطابق با توجه به ماهیت و مقیاس نیازهای چند بخشی که اکنون وجود دارد و در عین حال خطرات فصلی، بر ارایه حمایت یکپارچه‌تر در مناطق محروم تمرکز خواهند کرد.

ملل متحد گفته است که همزمان با افزایش نیازهای بشردوستانه و بیشترشدن پیچیدگی‌های عملیاتی، توانایی نهادهای امدادرسان برای ماندن در افغانستان و تداوم کمک‌های نجات‌بخش مشروط به بودجه‌های انعطاف‌پذیر خواهد داشت که "سیستم‌های مالی و تضمین ایمنی امدادگران و پاسخ‌های اصولی بشردوستانه" را ممکن می‌سازد.

آمار اوچا نشان می‌دهد که در شش ماه نخست سال روان میلادی، نهادهای امدادرسان در افغانستان، ۲۳.۸ میلیون نفر آسیب‌پذیر را تحت پوشش قرار داده و حد اقل یک نوع کمک را به آنان توزیع کرده اند. این افراد شامل ۳۶۵هزار عودت‌کننده، ۸۳هزار مهاجر، ۲۹۳هزار آسیب‌دیده از حوادث طبیعی می‌شوند.

اوچا تایید کرده است که میلیون‌ها نفری که قبلاً یک نوع کمک دریافت کرده اند، برای زنده ماندن به چندین دور کمک در طول سال نیاز دارند و رسیدگی به آن نیازمند بسته‌های کمک‌ها و خدمات پرهزینه‌تر، جامع‌تر و تأثیرگذارتر برای پوشش نیازهای آنها می‌شود.

نگرانی‌ها از کاهش کمک‌های بشردوستانۀ جامعه بین‌المللی به مردم افغانستان در حالی مطرح می‌شود که پیش از این، کشورهای کمک‌کننده در نشست مجازی جذب کمک‌های بشری به افغانستان، کمک ۲.۴ میلیارد دالری را برای سال ۲۰۲۲ تعهد کردند. اما ملل متحد برای رسیدگی به بحران انسانی در افغانستان، خواستار کمک ۴.۴ میلیارد دالر شده بود.

در این نشست ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا متعهد به کمک مالی شدند. وزارت خارجۀ امریکا پس از این نشست اعلام کرد که ۲۰۴ میلیون دالر دیگر به مردم افغانستان کمک خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG