لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: طالبان تهدید تغییرات اقلیمی و تخریب محیط زیست را جدی بگیرند


رامز الاکبروف،‌ معاون هماهنگ‌کننده امور کمک‌های بشری ملل متحد در افغانستان می‌گوید که مردم این کشور بر پرتگاه تغییرات اقلیمی ویرانگر ایستاده اند و حکومت فعلی در افغانستان تهدیدهای ناشی از آن را باید جدی بگیرد.

آقای الاکبروف که در کنفرانس تغییرات اقلیمی ۲۰۲۲ سازمان ملل متحد در مصر صحبت می‌کرد، گفت که افغانستان در حال حاضر مستعد آفات طبیعی مکرر است که سبب تلفات و خسارات جانی، معیشت، خانه‌ها و زیرساخت‌ها می‌شود.

به گفتۀ این مقام ملل متحد در افغانستان، تهدیدات موجود توام با وابستگی افغان‌ها به معیشت زراعتی، اکوسیستم شکنند، تخریب حاد محیط زیست، توسعه ضعیف اجتماعی-اقتصادی و تاثیر بیش از چهار دهه جنگ، پایه و اساس آسیب‌پذیری شدید اقلیمی را در این کشور ایجاد کرده است.

آقای الاکبروف افزود: "من اداره حاکم افغانستان را تشویق می‌کنم که تهدید تغییرات اقلیمی و تخریب محیط زیست را جدی بگیرد" و برای مقابله با این تهدید ها همه اقشار را گرد هم بیاورد.

این در حالی است که افغانستان قبلاً شاهد چندین سال خشکسالی بوده و سیلاب‌های مدهش سال روان و زلزلۀ شدید در جنوب شرق این کشور در ماه جون به گفتۀ این مقام سازمان ملل متحد جوامع را در سراسر مناطق روستایی ویران کرده و تصویری از آنچه احتمالاً در راه است، را ارایه کرده است.

به گفتۀ آقای الاکبروف، این مردم عادی افغانستان اند که بیشترین آسیب را در هنگام وقوع شوک‌های اقلیمی می‌بینند و این ویرانگر است که آسیب‌پذیرترین افغان‌ها بار بار فجایع طبیعی را متحمل می‌شوند.

معاون هماهنگ‌کننده امور کمک‌های بشری ملل متحد در افغانستان تاکید کرد که هنوز هم مردم افغانستان نمی‌توانند به تنهایی با این چالش روبرو شوند. از همین‌رو جامعه بین‌المللی و کمک‌کنندگان را تشویق کرد که "شجاعانه و خلاقانه" در مورد حمایت بلندمدت سازگاری اقلیمی در افغانستان فکر کنند.

او گفت که صرف نظر از موانع سیاسی، افغانستان نمی‌تواند از تمویل اقلیمی کنار گذاشته شود: "اکنون اقدام برای افغانستان لازم است، ما نمی‌توانیم صبر کنیم. افغان‌ها وقت صبر کردن ندارند. همه طرف‌ها باید زمینه‌ها و دلیل مشترک را پیدا کنند تا برای آینده‌ای پایدار برای افغانستان تلاش کنند. ما همچنین باید صریح باشیم، این مشکل مختص افغانستان نیست، یک مساله بزرگتر منطقه‌ای است."

این مقام ملل متحد هشدار داد که اگر اقداماتی در این خصوص در افغانستان صورت نگیرد، ادامۀ این وضعیت سبب عقب‌گردی قابل توجهی در اقدامات اقلیمی برای کل منطقه خواهد شد.

آقای الاکبروف اضافه کرد که خشکسالی در بسیاری از نقاط افغانستان در حال تبدیل‌شدن به یک امر عادی شده و بارندگی‌های شدید منجر به سیل و لغزش زمین می‌شود، عواقبی که نه تنها برای زندگی افغان‌ها، بلکه برای توسعه اقتصادی، عدم مصوونیت غذایی و مهاجرت تاثیرات جدی خواهد داشت.

این در حالی است که بر اساس معلومات سازمان ملل متحد، افغانستان کشوری است که کمترین آمادگی را در برابر شوک‌های اقلیمی دارد و در ردیف ششم کشورهای دارای بیشترین آسیب تهدیدهای اقلیمی در جهان قرار گرفته است.

XS
SM
MD
LG