لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان در صدر تقاضای کمک بشری ۴۱ میلیارد دالری ملل متحد قرار دارد


مارتین گریفیتس، هماهنگ کننده کمک‌های بشری سازمان ملل متحد، گفته است که نبود پول نقد در افغانستان مانع ارایه هرگونه خدمات شده است
مارتین گریفیتس، هماهنگ کننده کمک‌های بشری سازمان ملل متحد، گفته است که نبود پول نقد در افغانستان مانع ارایه هرگونه خدمات شده است

ملل متحد روزپنجشنبه دوم دسمبر (۱۱ قوس) خواهان ۴۱ میلیارد دالر کمک‌های بشری برای ۱۸۳ میلیون انسان در کشور هایی شد که مردم در منازعه و فقر به سر می برند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که افغانستان در صدر کشور هایی قرار دارد که برنامهٔ نجات و کمک‌های بشری این سازمان برای مردم این کشور در سال آینده سه برابر افزایش خواهد یافت.

سازمان ملل متحد تنها برای افغانستان که حال طالبان بر آن مسلط شده اند، خواهان ۴.۵ میلیارد دالر شده است که بیش از ۱۰ در صد این کمک را تشکیل می‌دهد. ملل متحد گفته است که "نیازها [در افغانستان] سر به فلک کشیده است."

مقام‌های ملل متحد گفته اند از جمله نزدیک به ۴۰ میلیون جمعیت افغانستان، ۲۴ میلیون نفر آن به کمک‌های نجات دهنده نیاز دارند.

مقام های ملل متحد گفته اند که مردم افغانستان نه تنها با آشوب‌های سیاسی مواجه است، بلکه با تکان‌های مکرر اقتصادی و عدم مصوونیت غذایی ناشی از خشکسالی نیز دست و پنجه نرم می‌کنند، خشکسالی که در ۲۷ سال گذشته، بی‌سابقه است.

سازمان ملل متحد در درخواست کمک سالانهٔ خود برای کشور‌های تمویل کننده هشدار داده است که "بدون اقدام فوری و دوامدار، سال ۲۰۲۲ می‌تواند فاجعه بار باشد."

مارتین گریفیتس، هماهنگ کننده کمک‌های بشری سازمان ملل متحد،‌ گفته است که عوامل این نیازمندی برای همه هویدا است که شامل "منازعات طولانی،‌ بی‌ثباتی سیاسی، اقتصاد‌های در حال شکست... بحران اقلیمی که یک بحران تازه نیست، اما مستلزم توجه بیشتر است و همه گیری بیماری کووید۱۹ می‌شود."

نبود پول نقد در افغانستان

آقای گریفیتس گفته است که تلاش می‌کند تا از طریق بانک جهانی و ملل متحد شرایطی را مساعد کند تا پول نقد وارد افغانستان شود.

به گفتهٔ آقای گریفیتس "نبود پول نقد [در افغانستان] یک مانع بزرگ برای ارایهٔ هرگونه خدمات است. امیدوارم آنرا تا آخر ماه جاری به دست بیاوریم."

پس از ورود طالبان به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ میلادی، ایالات متحده بیش از ۹.۵ میلیارد دالر سرمایه‌های افغانستان را منجمد و دسترسی طالبان را به آن قطع کرد.

مقام‌های امریکایی گفته اند که کشور‌های اروپایی نیز دو میلیارد دالر دارایی‌‌های افغانستان را پس از تسلط طالبان منجمد کرده اند.

قبل بر این،‌دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) برای آسیا به تاریخ ۲۹ نومبر (هشتم قوس) در مورد وضعیت موجود در افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت که یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های بشری جهان در این کشور در حال شکل گرفتن است.

ملل متحد در درخواست کمک سالانهٔ خود گفته است که قحطی برای ۴۵ میلیون انسان در ۴۳ کشور در حالی به مثابهٔ "چشم انداز وحشتناک" باقی مانده است که تغییرات اقلیمی موجب کاهش مواد غذایی شده است. بر اساس این گزارش، درخواست کمک سالانهٔ این سازمان ۱۷ در صد افزایش یافته است.

پس از افغانستان، سوریه، یمن، ایتیوپیا و سودان از جمله کشور‌هایی اند که با بحران سیاسی، امنیتی و اقتصادی مواجه اند و به کمک‌های بیشتر نیاز دارند.

XS
SM
MD
LG