لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار ملل متحد: تا سه سال دیگر ممکن هزاران مادر باردار در افغانستان با تهدید مرگ روبرو شوند


صندوق جمعیت سازمان ملل متحد هشدار می‌دهد که اگر در بخش سلامت مادران در افغانستان اقدامات فوری و پایدار انجام نشود، تا سه سال دیگر ممکن هزاران مادر باردار با تهدید مرگ مواجه خواهند شد.

این نهاد ملل متحد روز چهارشنبه ۱۷ اگست (۲۶ اسد) گفته است که افغانستان با ۶۳۸ مرگ در هر صدهزار تولد زنده، بیشترین مرگ و میر مادران را در آسیا دارد.

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد تاکید کرده است: "بدون مداخلات فوری و پایدار در سلامت مادران، ممکن است تا سال ۲۰۲۵ شاهد ۵۱ هزار مورد بیشتر مرگ مادران باشیم."

ملل متحد تخمین می‌زند که هر ماه ۲۴هزار زن در مناطق دورافتادۀ افغانستان زایمان می‌کنند و آن‌ها به دسترسی به پرستاران ماهر چون قابله‌ها به ویژه در زمان بحران بشری کنونی نیاز دارند.

داکتر ملالی رحیم فیضی، رییس شفاخانه نسایی – ولادی در کابل، به صدای امریکا گفت که در حال حاضر مراکز صحی برای مراقبت‌های بهداشتی زنان باردار در ولسوالی‌ها و مراکز ولایات وجود دارد و خدمات باروری را برای مادران فراهم می‌کند.

اما داکتر فیضی تایید کرد که از رهگذر نیروی بشری، تجهیزات طبی و ادویه کمبودی‌هایی در مراکز ولایات و کلینیک‌های حمایه طفل و مادر در ولسوالی‌ها وجود دارد.

او گفت: "نیاز به کمک‌ها وجود دارد، در هر کلینیک باید یک متخصص نسایی – ولادی داشته باشیم، حداقل سه تا چهار قابله که در بخش نسایی – ولادی کار کرده باشند، در این بخش داشته باشیم و همچنین مبلغین صحی که در قسمت مادر و نوزاد تعلیمات صحی را به مادران بدهند، داشته باشیم."

به گفتۀ داکتر فیضی در حال حاضر نیروی بشری در بخش متخصصین، قابله‌ها و مبلغین صحی جهت آگاهی مردم کافی نیست.

از سویی هم، صندوق جمعیت ملل متحد روز گذشته گفت که ۹.۲۸ میلیون زن در مناطق دورافتاده و دشوارگذر افغانستان به شدت به خدمات پایدار حفاظتی و صحت باروری نیاز دارند.

در اوایل سال جاری، صندوق جمعیت ملل متحد برای پاسخگویی به سلامت باروری و نیازهای روانی – اجتماعی، ۹.۲ میلیون نفر بودجۀ حدود ۲۵۲ میلیون دالری را به دولت‌ها فراخوان داد. بر اساس معلومات این صندوق، تا ماه جولای تنها ۱۱ درصد این درخواست تامین شده بود و زلزلۀ اخیر در شرق افغانستان فشار بیشتر را بر منابع مالی وارد کرده است.

این ادارۀ ملل متحد تاکید کرده است که با این پول، برای ۲.۲ میلیون زن باردار، ۲.۳ میلیون نوجوان و ۲۸۹هزار زن دیگر که در آستانۀ ولادت قرار دارند، در بخش‌های مختلف افغانستان مراقبت لازم صحی فراهم خواهد شد.

ملل متحد هشدار داده که اگر توجه جدی در این مورد نشود، شمار مرگ‌ومیر مادران حین ولادت در بخش‌هایی از افغانستان افزایش خواهد یافت.

نگرانی‌های ملل متحد در حالی از افزایش مرگ‌و‌میر مادران در هنگام ولادت در افغانستان مطرح می‌شود که با مسلط شدن طالبان بر افغانستان و قطع کمک‌های جامعه بین المللی، سیستم صحی این کشور در پرتگاه سقوط قرار گرفته است.

XS
SM
MD
LG