لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: در هر دو دقیقه یک زن باردار در جهان می‌میرد


سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۲۳ فبروری (چهارم حوت) گفت که اگرچه میزان مرگ‌ومیر مادران در ۲۰ سال گذشته به یک سوم کاهش یافته است، اما هنوز هم در هر دو دقیقه یک زن در طول بارداری یا مشکلات زایمان جان می‌دهد.

این سازمان اعلام کرد که میزان مرگ‌ومیر زنان بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ میلادی کاهش قابل توجهی داشت و بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ به همین شکل باقی ماند، اما در برخی مناطق دوباره افزایش یافته است.

بر اساس گزارش ادارۀ صحت سازمان ملل متحد و سایر نهادها، مرگ‌و‌میر کلی مادران در ۲۰ سال گذشته ۳۴.۳ درصد کاهش یافته است، یعنی در سال ۲۰۰۰ از هر صدهزار زن، ۳۳۹ زن جان می‌دادند، اما این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۲۲۳ مورد کاهش یافته است.

گفتۀ ملل متحد این ارقام به این معنا است که در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۸۰۰ زن در یک روز جان باختند یا هر دو دقیقه یک زن جان داده است.

در بلاروس، میزان مرگ‌ومیر زنان به میزان قابل توجهی کاهش یافته، ۹۵.۵ درصد، اما در ونزویلا، این واقعات بیشترین افزایش را داشته است. اما از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ بالاترین میزان مرگ‌ومیر مادران در ایالات متحده بوده است.

تدروس آدهانوم گبریسوس، رییس سازمان جهانی صحت گفت: "در حالی که بارداری باید زمان امید و تجربه مثبت برای همه زنان باشد، متاسفانه هنوز دوران بسیار دشواری برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان است. این یک تجربه خطرناک است."

گزارش سازمان جهانی صحت نشان می‌دهد که بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰، میزان مرگ‌ومیر مادران تنها در یکی از هشت منطقه سازمان ملل کاهش یافته است. در آسترالیا و نیوزیلاند ۳۵ درصد و در آسیای مرکزی و جنوبی ۱۶ درصد کاهش ثبت شده است.

اما این رقم در اروپا و امریکای شمالی ۱۷ درصد و در امریکای لاتین و کاراییب ۱۵ درصد افزایش یافته و در سایر مناطق به همین میزان باقی مانده است.

جین کرسول، نویسنده این گزارش به خبرنگاران گفت که دو کشور اروپایی یونان و قبرس شاهد افزایش "قابل توجه" در رقم مرگ‌ومیر مادران باردار بوده است.

اکثر مرگ‌ومیرهای مرتبط با بارداری هنوز در مناطق فقیرنشین و جنگ زده جهان رخ می‌دهد. خانم کرسول گفت که ۷۰ درصد از این مرگ‌ومیرها در سال ۲۰۲۰ در جنوب صحرای افریقا بوده است، جایی که میزان مرگ‌و‌میر مادران بارداردر آن ۱۳۶ برابر بیشتر از استرالیا و نیوزیلند بوده است.

اما افغانستان، جمهوری افریقای مرکزی، چاد، جمهوری کانگو، سومالیا، سودان جنوبی، سودان، سوریه و یمن که همگی با بحران‌های انسانی وخیم مواجه استند، میزان مرگ‌و‌میر زنان بیش از دو برابر میانگین جهانی است.

XS
SM
MD
LG