لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: سال گذشته روزانه دو کودک افغان قربانی ماین و مواد منفجره شده اند


دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) همزمان با ششمین دوره هفته حفاظت از غیرنظامیان می‌گوید که به گونۀ اوسط، روزانه دو کودک در نتیجه انفجار در افغانستان قربانی می‌شوند.

اوچا امروز دوشنبه ۲۲ می (اول جوزا) با نشر اعلامیه‌ای گفته است: "در افغانستان، بیش از ۷۰۰ کودک در نتیجه ماین‌های زمینی، بقایای مواد منفجره جنگ و بم‌های دست‌ساز در سال ۲۰۲۲ کشته و مجروح شدند. این به ‌طور اوسط روزانه دو کودک می‌شود."

اما دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد، مشخص نکرده است که چه تعداد کودکان در افغانستان کشته‌ و چه تعداد دیگر زخمی شده اند.

ششمین دورۀ هفته حفاظت از غیرنظامیان از ۲۲ تا ۲۵ می برگزار می‌شود. به گفتۀ اوچا این هفته شامل مجموعه‌ای از رویدادهای جانبی مرتبط با موضوعات مطرح شده در بحث آزاد سالانه شورای امنیت در مورد حفاظت از غیرنظامیان است.

در این حال، آمار صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان نشان می‌دهد که از جنوری تا مارچ سال روان میلادی، ۱۳۴ کودک در افغانستان در نتیجۀ انفجار ماین و مواد منفجره کشته یا معلول شده اند.

فران اکیزا، نمایندۀ صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان، چهار روز قبل گفت: "اگرچه جنگ در اکثر موارد متوقف شده است، اما دهه‌ها درگیری به این معنی است که افغانستان یکی از آلوده‌ترین کشورهای جهان به سلاح است. بیشترین قربانیان کودکان استند."

او افزود: "بسیاری از کشته‌شدگان و معلولان کودکانی استند که برای فروش، ضایعات فلزی جمع‌آوری می‌کنند".

پیش از این، کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ گفته بود که ۴۵۰ انفجار ناشی از ماین و مهمات منفلق‌ناشده طی سال ۲۰۲۲ در افغانستان ثبت شده است که در اثر آن ۹۹۵ نفر کشته و زخمی شده اند. صلیب سرخ نیز آمار دقیق جان‌باختگان و مجروحین این رویدادها را مشخص نکرده است.

بر اساس معلومات این کمیته، نزدیک به ۶۰ درصد قربانیان این انفجارها کودکان بوده اند.

XS
SM
MD
LG