لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا کمک بشری ۲۴۵ میلیون دالری به سودان و کشورهای همسایه‌اش اعلام کرد


وزارت خارجهٔ ایالات متحده روز سه شنبه ۲۳ می (دوم جوزا) کمک بشری ۲۴۵ میلیون دالری را به سودان و کشورهای همسایه‌اش اعلام کرد.

در بیانیه‌ای وزارت خارجه آمده است که این کمک‌ها برای آنعده از شهروندان سودان و کشورهای همسایه‌اش اختصاص داده می‌شود که از بحران بشری جاری در سودان آسیب دیده اند.

در درگیری‌ها میان رهبر نظامی سودان، عبدالفتاح البرهان، و محمد حمدان داگالو، رهبر شبه نظامیان گروه واکنش حمایت سریع، که به تاریخ ۱۵ اپریل آغاز شد، بیش از ۷۰۰ نفر کشته و بیش از پنج هزار نفر زخمی شده اند.

بیانیه افزوده است: "این کمک شامل نزدیک به ۱۴۳ میلیون دالر از سوی ادارهٔ نفوس، پناهندگان و مهاجرت وزارت خارجه و ۱۰۳ میلیون دالر کمک‌های بشردوستانه اضافی از سوی دفتر کمک های بشردوستانه ادارۀ ایالات متحده برای انکشاف بین‌المللی (USAID) است."

براساس اعلامیه وزارت خارجه، درگیری در سودان تا اکنون بیش از ۴۰ هزار نفر را در داخل کشور بیجا کرده و ۲۵۰ هزار نفر را مجبور به ترک این کشور کرده است.

وزارت خارجهٔ امریکا گفته است که "شرکای بشردوستانهٔ ما می‌توانند با این کمک‌ها به نیازمندی‌های جدی ناشی از این درگیری‌ها پاسخ دهند".

وزارت خارجهٔ امریکا در بیانیه افزوده است: "ما به همکاری با شرکای بین‌المللی و محلی ادامه خواهیم داد تا غذا، آب، مراقبت‌های طبی و سایر کمک‌های نجات‌دهنده را برای افراد آواره داخلی، پناهندگان و سایر افراد نیازمند به دلیل درگیری، فراهم کنیم."

با این کمک‌های جدید، مجموع کمک‌های بشردوستانهٔ ایالات متحده برای سودان
و کشورهای همسایه‌اش از جمله چاد، مصر، سودان جنوبی و جمهوری افریقای مرکزی در سال ۲۰۲۳ به ۸۸۰ میلیون دالر می‌رسد.

این کمک بشری در حالی اعلام شد که وزارت خارجهٔ ایالات متحده و عربستان سعودی روز شنبه ۲۰ می (۳۰ ثور) در بیانیه‌ای مشترکی اعلام کردند که نمایندگان اردو و شبه نظامیان سودان در شهر جدهٔ عربستان سعودی روی آتش‌بس کوتاه مدت توافق کردند.

در بیانیهٔ مشترک آمده است: "آتش بس کوتاه مدت که ۴۸ ساعت پس از امضای توافقنامه اجرایی می‌شود، برای مدت هفت روز به قوت خود باقی مانده و با توافق طرفین قابل تمدید است."

براساس این توافقنامه هر دو طرف به اجازهٔ ورود کمک‌های بشردوستانه، اعاده خدمات ضروری از جمله جریان برق، آب و سایر خدمات اولیه و خروج نیروهای امنیتی از شفاخانه‌ها و تاسیسات عامه متعهد شدند.

آغاز مذاکرات میان گروه‌های متخاصم سودان در نتیجهٔ تلاش‌های بین المللی صورت گرفته و جناح‌های درگیر منازعه توافق کردند تا برای پایان جنگ در آن کشور رو در رو با هم مذاکره کنند. ایالات متحده و عربستان سعودی این مذاکرات را تسهیل کرده اند.

XS
SM
MD
LG