لینک های دسترسی

Breaking News

برنامه جهانی غذا: زندگی برای زنان و دختران در افغانستان غیرقابل تحمل است


برنامۀ جهانی غذا می‌گوید که زندگی برای بسیاری شهروندان افغانستان به ویژه زنان و دختران هنوز غیرقابل تحمل است.

این سازمان روز چهارشنبه ۲۶ اکتوبر (چهارم عقرب) در تویترش گفته است که طی سال روان میلادی به بیش از ده میلیون زن مساعدت فراهم کرده اند.

بر اساس معلومات برنامه جهانی غذا، این شمار زنان از طریق برنامه‌های ایجاد سرمایه و حمایت معیشتی کمک دریافت کرده اند. این کمک‌ها بیشتر شامل پول نقد است تا زنان بتوانند با این سرمایه‌ برای شان کاروبار محلی راه‌اندازی کنند.

پیش از این برنامه جهانی غذا گفته بود که ۹۰ درصد افغان‌ها غذای کافی ندارند و از هر ۱۰ نفر در افغانستان، نه نفر نمی‌توانند غذای کافی برای خوردن به دست بیاورند.

این ادارۀ ملل متحد به تاریخ ۲۳ اکتوبر (اول عقرب) گفت که والدین در افغانستان قادر نیستند که غذای صحی را برای فرزندان شان فراهم کنند.

آمار برنامۀ جهانی غذا نشان می‌دهد که این سازمان در سال روان میلادی بیش از ۲۱ میلیون فرد آسیب‌پذیر و کسانی را که با عدم مصوونیت غذایی مواجه استند، در سراسر افغانستان تحت پوشش کمک‌هایش قرار داده است.

این در حالی است که سازمان ملل متحد از وضعیت زنان و دختران در افغانستان نگرانی کرده و گفته است که خطرات در برابر زنان افغان رو به افزایش است. دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد روز گذشته با نشر گزارشی به عدم دسترسی زنان به حقوق شان، ازدواج‌های اجباری و فروش کودکان به ویژه کودکان دختر اشاره کرد.

در این گزارش گفته شده است که به دلیل شرایط زمستانی و بحران اقتصادی متداوم، احتمال دارد که خطرات تشدید شود: "همه گروه‌های جمعیتی، به ویژه زنان، کودکان و افراد دارای معلولیت را تحت تاثیر قرار می‌دهد، این خطر احتمالاً حتی بیشتر خواهد بود."

به گفتۀ ملل متحد یکی از مواردی که دسترسی زنان را به کمک‌های بشری و روند فعالیت‌های بشردوستانه را برای تعامل و حمایت از زنان و دختران محدود می‌کند، محدودیت‌ها و سیاست‌های جدید طالبان به ویژه همراه بودن محرم با کارمندان زن در نهادهای امدادرسان است.

پیش از این سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در ملل متحد نیز گفته بود که تجرید جنسیتی موجود در افغانستان سبب ضعف و محرومیت زنان و دختران از حقوق و آزادی‌های اساسی آنان شده است.

نصیر احمد فایق به تاریخ ۲۱ اکتوبر (۲۹ میزان) در کمیته امور اجتماعی، بشری و فرهنگی مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که زنان و دختران افغانستان به صورت سیستماتیک در حال حذف‌شدن از عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی می‌باشند.

XS
SM
MD
LG