لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: مشارکت زنان در فعالیت‌های بشردوستانه پرچالش‌تر شده است


دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) می‌گوید که مشارکت کارمندان محلی زن در فعالیت‌های بشردوستانه پرچالش‌تر شده است.

اوچا روز چهارشنبه ۱۹ اکتوبر (۲۷ میزان) با نشر گزارشی گفت که طی ۱۲ ماه گذشته که طالبان بر افغانستان مسلط شده اند، توانایی زنان برای مشارکت مصوون، معنادار و همه جانبه در فعالیت‌های بشردوستانه حتا بیشتر از پیش چالش‌برانگیز شده است.

در این گزارش آمده است: "افزون بر محدودیت‌های در حال افزایش که زنان را از حقوق و آزادی‌های اساسی شان محروم می‌کند، کارمندان زن بشردوستانه به طور روزمره – از لحظه‌ای که خانه را ترک می‌کنند تا وقتی که دوباره بر می‌گردند – با آزار و اذیت، ارعاب و بدرفتاری مواجه هستند."

بر اساس گزارش اوچا این موارد در جریان رفت و آمد آنان به دفتر، هنگام ملاقات با مقامات طالبان – در صورتی که به آنها اجازه داده شود – و در محل کار رخ می‌دهد.

زنانی که در نهادهای امدادرسان کار می‌کنند، به اوچا گفته اند که اقدامات مختلف برای تطبیق فرمان‌ها و دستورهای مرتبط به زنان از سوی طالبان، به ویژه مشایعت یک محرم، آنان را در معرض بازخواست فردی افراد قرار داده و محیط غیرمصوون را هنگام سفر به ویژه در محلات بازرسی طالبان ایجاد کرده است.

گزارش گفته است: "هم کارمندان زن و هم کارمندان مرد در مورد رویدادهای بدرفتاری کلامی و رفتار تهدیدآمیز از سوی مسوولین (طالبان) در چک‌پاینت‌ها صحبت نمودند که حتا به زوج‌ها نیز اتفاق افتاده و گاهی تا سرحد خشونت فزیکی پیشرفته است."

اوچا تایید کرده است که محدودیت‌ها نظر به مناطق از هم تفاوت دارد، اما این وضعیت سراسری است و زنان را در تمامی گوشه و کنار افغانستان متاثر کرده است.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد گفته است که در صورت عدم اتخاذ اقدامات فوری و قاطع از جوانب مختلف، خطر اینکه زنان افغان دیگر حتا نتوانند در فعالیت‌های بشردوستانه در افغانستان مشارکت داشته باشند، وجود دارد.

اوچا با نگرانی گفته است که عدم مشارکت زنان در فعالیت‌های بشری، به طور بالقوه منجر به پیامدهای ویرانگری برای مستفیدشوندگان زن خواهد داشت.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد از گروه طالبان خواسته است که به نقش مهم و منحصر به فردی که کارمندان داخلی زن در پاسخ‌دهی اعمال بشردوستانه دارند، اذعان داشته و به آن احترام بگذارد.

اوچا تاکید کرده است که حکومت طالبان از اقدامات یا ایجاد موانعی که منجر به محدودیت، عدم مصوونیت و تضعیف نقش زنان در فعالیت‌های بشری می‌شود، خودداری کند.

این ادارۀ ملل متحد از کشورهای عضو و تمویل‌کنندگان خواسته است که برای اشتراک کامل، معنادار و مصوون زنان در فعالیت‌های بشری، دادخواهی متداوم کنند و شرکای شان را در این زمینه پاسخگو قرار دهند.

در گزارش آمده است: "رهبری ملل متحد و سازمان‌های امدادرسان رهنمودهایی در مورد نحوۀ همکاری با مقامات کنونی (طالبان) روی موضوع مشارکت زنان در پاسخدهی بشردوستانه طراحی کنند، سیستم‌های گزارش‌دهی را برای کارمندان داخلی زن تقویت کنند تا آنان بتوانند نگرانی‌های مربوط به محیط کاری خود را گزارش کنند."

ایجاد و افزایش فرصت‌های ویژه برای تمویل منابع مالی زنان و برنامه‌های بشردوستانه و محافظتی که برای زنان و دختران فعالیت می‌کنند، آموزش از سوادآموزی تا سطحی که منجر به بهبود مشارکت کارمندان زن در فعالیت‌های بشری شود، از دیگر خواست‌های اوچا از کشورها و سازمان‌های امدادرسان در این گزارش است.

XS
SM
MD
LG