لینک های دسترسی

Breaking News

امیری: طالبان نمی‌توانند فرصت‌های آموزشی و شغلی نصف مردم افغانستان را انکار کنند


نمایندۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر با اشاره به وضع محدودیت از سوی طالبان بر حق آموزش و کار زنان و دختران در افغانستان گفته است که طالبان نمی‌توانند فرصت‌های آموزشی و شغلی نصف مردم این کشور را انکار کنند.

رینا امیری روز سه‌شنبه ۲۵ اکتوبر (سوم عقرب) در رشته پیام‌هایی در تویتر گفت که ۴۰۰ روز از زمانی که طالبان عملاً دختران بالاتر از صنف ششم را از مکتب منع کرده ‌اند، می‌گذرد.

خانم امیری همچنان گفته است که افزون بر این، طالبان به طور فزایندۀ در حال ایجاد اختلال در تحصیلات عالی دختران و زنان و به خصوص هزاره‌ها اند.

خانم امیری گفت: "گزارش‌های موثقی از اخراج زنان هزاره از لیلیۀ پوهنتون کابل توسط طالبان، به خطر انداختن آیندۀ تحصیلی آن‌ها و گزارش‌های مبنی بر رویگردانی زنان از آزمون‌های ورودی به پوهنتون [کانکور] وجود دارد که بسیار دشوار تلقی می‌شود."

پس از تسلط طالبان بر افغانستان در آگست سال گذشتۀ میلادی، این گروه دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران مسدود نگهداشته و زنان را از کار به استثنای شمار معدودی از سکتور‌ها، منع کرده اند.

با وجود تاکید مردم افغانستان و جامعهٔ بین المللی تا اکنون حکومت این گروه هیچ اقدام عملی را برای بازگشایی مکاتب دختران روی دست نگرفته است، هرچند این گروه وعدۀ بازگشایی مکاتب دختران را داده اند.

به گفتۀ خانم امیری، گروه طالبان با انکار از فرصت‌های تحصیلی و شغلی نصف مردم افغانستان، نمی‌تواند ادعا کند که این کشور را به طرف استقلال اقتصادی سوق می‌دهد.

نمایندۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان در حالی از ادامۀ محروحیت دختران افغان به آموزش و اختلال برای ادامۀ تحصیلات عالی زنان توسط طالبان ابراز نگرانی کرده که حدود دو هفته پیش شماری از زنان در کابل دست به تظاهرات زده و گفتند که "تحصیل خط سرخ دختران افغانستان" است.

معترضان مدعی شدند که طالبان چندین نفر از دانشجویان دختر را پس از اشتراک در تظاهرات اخیر که در واکنش به حملۀ مرگبار به مرکز آموزشی کاج در غرب کابل صورت گرفته بود، از لیلیۀ پوهنتون کابل اخراج کرده اند.

وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان اخراج شماری از دانشجویان از لیلیۀ پوهنتون کابل را تایید کرده و اخیراً احمد تقی، سخنگوی این وزارت، با فرستادن پیامی به صدای امریکا گفت که"هیچ محصلی بنابر تبعیض قومی اخراج نگردیده، بلکه تعدادی از محصلانی که لوایح و مقررات لیلیه را زیر پا نموده بودند، در نتیجه فیصله کمیتۀ ویژه از لیلیه اخراج شده اند."

آقای تقی همچنان گفته بود که این مقررات انضباطی، بدون درنظرداشت "تعلقات قومی، نژادی و سمتی" بر همۀ دانشجویان به گونۀ یکسان تطبیق شده است. اما این مقام وزارت تحصیلات عالی طالبان مشخص نکرد که محصلان دختر که از لیلیه اخراج شده اند، چه عملی را انجام دادند که منجر به اخراج‌شان شد.

XS
SM
MD
LG