لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد:‌ برای ارایه خدمات صحی در افغانستان به حدود ۵۰۰ میلیون دالر نیاز است


دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) گفته است که به حدود ۵۰۰ میلیون دالر بودجه برای ارایه خدمات صحی در جریان سال روان میلادی در افغانستان نیاز است.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد امروز پنجشنبه ۲۵ می (چهارم جوزا) با نشر تویتی گفته است که شوک‌های متعدد سبب نیازهای بهداشتی افغانستان شده است.

این ادارۀ ملل متحد تاکید کرده است که عدم سرمایه‌گذاری در خدمات بهداشتی نجات‌دهنده منجر به افزایش مرگ و میر آسیب پذیرترین افراد این کشور خواهد شد.

اوچا نگاشته است: "امسال، ۴۴۹.۹ میلیون دالر برای کمک به ۱۵.۶ میلیون نفر با خدمات مراقبت‌های بهداشتی ضروری مورد نیاز است".

بر اساس تخمین این ادارۀ ملل متحد، آمار افراد نیازمند به خدمات صحی در افغانستان به ۱۷.۶ میلیون نفر می‌رسد.

این در حالی است که سازمان جهانی صحت پیش از این گفته بود که افغانستان با ۶۳۸ مورد مرگ در هر صدهزار تولد زنده، بیشترین مرگ و میر مادران را در آسیا دارد.

همچنان صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان (یونیسف) گفته است که انتظار می‌رود ۲.۳ میلیون کودک در سال ۲۰۲۳ با سوتغذیه حاد مواجه شوند و هم اکنون ۸۷۵ هزار این کودکان به درمان سوتغذیه حاد شدید نیاز دارند.

این سازمان نیز گفته است که امسال، حدود ۸۴۰ هزار زن باردار و مادر شیرده احتمالاً دچار سوتغذیه حاد شوند که توانایی آنها را برای ارایه بهترین شروع زندگی به نوزادان شان به خطر می‌اندازد.

کمک طبی اتحادیه اروپا به افغانستان

دفتر اتحادیه اروپا در افغانستان می‌گوید که به روز چهارشنبه ۲۴ می (سوم جوزا)، بسته کمک‌های بشردوستانه دوا و تجهیزات طبی به این کشور صورت گرفته است.

دفتر اتحادیه اروپا در صفحه تویترش نوشت:‌ "امروز یک بسته جدید لوازم طبی و دوا از طریق پل هوایی بشردوستانه اتحادیه اروپا به افغانستان رسید. پروازهای بشردوستانه اتحادیه اروپا برای حصول اطمینان از ادامه کمک‌های بشری در سراسر کشور (افغانستان) بسیار مهم است".

قبل از این کمک‌ها، اتحادیه اروپا برای تقویت بخش صحت در افغانستان کمک کرده است. این اتحادیه به تاریخ ۲۹ مارچ گفت که صد تن دارو و تجهیزات طبی را به کابل منتقل کرده است.

اتحادیه اروپا از تداوم کمک‌هایش به افغانستان اطمینان داده و گفته است که این کمک‌های طبی به سازمان جهانی صحت سپرده خواهد شد.

پس از مسلط شدن طالبان و خروج نیروهای خارجی در ماه اگست ۲۰۲۱، افغانستان با بحران شدید اقتصادی و بشری روبرو شده و در کنار سایر سکتورها، نظام صحی این کشور نیز با بحران مواجه است.

قلندر عباد، سرپرست وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان به تاریخ هفتم اپریل در "روز جهانی صحت برای همه" گفته بود که ایجاد مراکز صحی جدید برای ساکنین مناطق دورافتاده افغانستان، غنی‌سازی سکتور تغذیه، تلاش بیشتر برای افزایش ظرفیت کارمندان صحی و به دست آوردن تجهیزات استندارد طبی و تشخیصی، از نیازهای اساسی نظام صحی افغانستان است.

XS
SM
MD
LG