لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: یک میلیارد انسان با خطر کولرا مواجه اند


سازمان ملل متحد روز جمعه ۱۹ می (۲۹ ثور) هشدار داد که یک میلیارد انسان در ۴۳ کشور جهان در معرض خطر ابتلا به بیماری کولرا یا وبا مواجه اند، بیماری که قابل جلوگیری بوده و تداوی آن نسبتاََ ساده است.

به گفتهٔ ملل متحد، کولرا بیماری همه‌گیر است که "فقرا را می‌کشد."

ملل متحد این چشم انداز را تاریک توصیف کرد و گفت که منابع لازم برای مبارزه با شیوع بیماری را ندارد و هر اندازه‌ای که مبارزه در برابر این بیمار طول بکشد، وضعیت بدتر خواهد شد.

ملل متحد در جستجوی کمک‌ مالی ۶۴۰ میلیون دالری برای مبارزه با این بیماری عفونی است و این سازمان هشدار داده است که اگر اقدام به موقع صورت نگیرد، ''فاجعهٔ کولرا'' رخ خواهد داد.

هنری گری، رییس حوادث سازمان جهانی صحت سازمان ملل برای پاسخ جهانی به کولرا گفت: "سازمان جهانی صحت تخمین می‌کند که یک میلیارد نفر در ۴۳ کشور در معرض خطر ابتلا به وبا قرار دارند."

از آغاز سال روان میلادی تا حالا ۲۴ کشور جهان از شیوع بیماری کولرا گزارش داده است در حالی که در ماه می ۲۰۲۲ میلادی ۱۵ کشور از شیوع این بیماری گزارش داده بودند.

به گفتهٔ سازمان جهانی صحت، کشورهایی که معمولاً متاثر از کولرا نمی‌شدند، حالا با شیوع این بیماری مواجه اند و میزان مرگ و میر ناشی از هر صدنفر مبتلا به کولرا بسیار بیشتر است.

به گفتهٔ هنری گری، فقر، درگیری و تغییرات اقلیمی و بی‌جا شدن جمعیت از عوامل عمدهٔ افزایش بیماری کولرا است، زیرا از دسترسی به منابع امن‌تر غذا و آب و حمایت‌ و خدمات صحی دورتر می‌شوند.

گری به خبرنگاران گفت که با افزایش بیماری کولرا در کشور‌های بیشتر، منابعی که برای پیشگیری و پاسخ این بیماری در دسترس بود، کمتر می‌شود.

وبا از یک باکتری منتقل می شود که عموماً از طریق غذا یا آب آلوده منتقل می شود.

کولرا يک نوع بیماری حاد اسهالی توام با استفراغ است که عامل آن یک نوع باکتریا به نام ويبريو کولرا است و این بیماری به شدت ساری است که از طریق آب و غذای آلوده به بدن شخص سالم انتقال می‌یابد. این بیماری به صورت اخص برای کودکان خطرناک است.

ژروم فافمن زامبرونی، رییس حالت صحت اضطراری یونیسف گفت که افزایش موارد ابتلا کولرا یک زنگ بیدار کننده است.

او افزود:‌ "یک بیماری همه‌گیر وجود دارد که فقرا را درست در مقابل ما می‌کشد و ما دقیقاً می دانیم که چگونه جلوی آن را بگیریم، اما ما به حمایت بیشتر و سکوت کمتر جامعه بین المللی نیاز داریم، زیرا اگر حالا اقدام نکنیم، [وضعیت] بدتر خواهد شد."

زامبرونی افزود که "ما می‌دانیم که چگونه آنرا تداوی کنیم. ما می‌دانیم که چگونه آنرا کنترول کنیم. کاری آسانی نیست، اما ساده است."

بیماری کولرا می‌تواند یک انسان را در ظرف چند ساعت از بین ببرد، اما این بیماری را می‌توان با آبرسانی به بدن و در حالات شدید با استفاده از انتی بیوتیک، تداوی کرد. با آنهم بسیاری از مردم به اسرع وقت به تداوی دسترسی پیدا نمی‌کنند.

شیوع این بیماری کشنده می‌تواند از طریق دسترسی به آب پاک و نظارت بهتر جلوگیری شود. اما کمبود بودجه و پاسخ به موقع موجب مرگ افرادی می‌شود که به این بیماری مبتلا شده اند.

اسهال آنی، استفراغ، گرفتگی عضلات و کم شدن ادرار از اعراض و علایم متبارز این بیماری است که با پیشرفت بیماری، فرد مبتلا دچار ضیاع شدید مایعات می‌شود.

تامین آب سالم و تصفیه شده، دفع فاضلاب، رعایت بهداشت فردی و محیطی بهترین‌ روش‌های پیش‌گیری این بیماری است. چون این بیماری سبب کاهش شدید مایعات بدن می‌شود، لازم است تا به بیمار مایعات زیاد نوشانیده شود.

بیماری کولرا برای ۱۰ سال پیهم کاهش یافت، اما در سال ۲۰۲۱ بار دیگر این بیماری کشنده در برخی کشور‌ها افزایش یافت. مالاوی و موزامبیق کشور‌هایی اند که در سال روان میلادی بیشترین آسیب ناشی از این بیماری را متحمل شده اند.

علاوه بر آن، نه کشور دیگر در معرض "بحران حاد" این بیماری قرار دارند که شامل بروندی، کمرون، جمهوری دموکراتیک کانگو، اتیوپیا، کینیا، سومالیا، سوریه، زامبیا و زیمبابوی می‌شوند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG