لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان جهانی صحت: موارد تب استخوان‌شکن در افغانستان ممکن افزایش یابد


تب استخوان‌شکن تداوی خاص ندارد و تنها با رعایت حفظ الصحه می‌توان جلو آن را گرفت
تب استخوان‌شکن تداوی خاص ندارد و تنها با رعایت حفظ الصحه می‌توان جلو آن را گرفت

سازمان جهانی صحت با توجه به افزایش احتمالی واقعات بیماری تب دینگی (استخوان‌شکن) در افغانستان، برای مقابله با این بیماری آمادگی می‌گیرد.

این سازمان امروز یکشنبه ۲۱ می (۳۱ ثور) با نشر اعلامیه‌ای گفت که این سازمان کارمندان صحی را برای مدیریت این بیماری در شرق افغانستان آماده می‌کند.

در اعلامیه‌ای سازمان جهانی صحت آمده است: "با شروع فصل باران، موارد دینگی ممکن است افزایش یابد... سازمان جهانی صحت اخیراً ۳۰۰ داکتر، پرستار و تکنیشن لابراتوار را از ۱۸ شفاخانه و ۲۵۰ مرکز صحی از کنر، لغمان، نورستان و ننگرهار آموزش داده است."

به گفتۀ این سازمان، این آموزش سه روزه مدیریت بیماری تب استخوان‌شکن در ۱۲ گروپ انجام شد که در مجموع ۶۵ کارمند صحی زن نیز در آن اشتراک داشتند.

سازمان جهانی صحت تاکید کرده که برای مقابله با این بیماری امکانات بهداشتی را فراهم می‌کند. این سازمان از مردم افغانستان خواسته است که خود و خانوادۀ شان را در برابر نیش پشه محافظت کنند تا بیماری تب استخوان‌شکن مهار شود.

سازمان جهانی صحت که ریاست جلوگیری تب استخوان‌شکن در افغانستان را رهبری می‌کند، علاوه بر فراهم‌آوری حمایت‌های تخنیکی، مقام‌های بخش صحت و شرکای خود را حمایت می‌کند تا از گسترش بیشتر این بیماری در افغانستان جلوگیری شود.

تب استخوان‌شکن برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۹ میلادی به شکل پراکنده در شرق افغانستان گزارش شد و در آن زمان فقط ۱۵ واقعهٔ این بیماری به ثبت رسید، اما این آمار در آخر دسمبر ۲۰۲۲ به ۱۲۶۶ مورد افزایش یافت.

آمار سازمان جهانی صحت نشان می‌دهد که از آغاز سال روان میلادی تا پایان ماه مارچ ۶۲ واقعه این بیماری در افغانستان ثبت شده است.

تب استخوان‌شکن چگونه سرایت می کند؟

تب استخوان‌شکن یک بیماری است که از پشه به انسان قابل انتقال است که اثرات بالقوه شدیدی بر سلامت عمومی دارد.

جلوگیری از این بیماری، موثرترین روش برای کاهش خطر عفونت تب استخوان‌شکن است، زیرا تداوی خاصی برای این بیماری وجود ندارد. جلوگیری از انتقال این ویروس و بیماری ناشی از آن از طریقه‌های مختلف صورت می‌گیرد.

جلوگیری از دسترسی پشه‌ها به زیستگاه‌های تخم‌گذاری از طریق بهبود محیط زیست، دور کردن کثافات به گونه مناسب، تمیزکردن ظروف و ذخیره‌گاه‌های آب خانگی و استفاده از حشره کش‌های مناسب در ظروف ذخیره آب در فضای باز که قابل تمیزکردن نیستند، از جمله اقدامات برای جلوگیری از این بیماری به شمار می‌رود.

XS
SM
MD
LG