لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا:‌ نشانه‌ای وجود ندارد که روسیه و چین طالبان را به رسمیت بشناسند


تامس وست، نمایندهٔ ویژه امریکا برای افغانستان، گفته است که آزادی دارایی های افغانستان تنها مربوط به اقدام حکومت امریکا نیست،‌ بلکه این روند با مشکلات قانونی و قضایی مواجه است
تامس وست، نمایندهٔ ویژه امریکا برای افغانستان، گفته است که آزادی دارایی های افغانستان تنها مربوط به اقدام حکومت امریکا نیست،‌ بلکه این روند با مشکلات قانونی و قضایی مواجه است

تامس وست، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان،‌ گفته است که هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که روسیه و چین حاکمیت طالبان را به رسمیت بشناسند.

آقای وست روز سه شنبه ۲۳ نومبر (دوم قوس)‌ در مصاحبه‌ای با صدای امریکا همچنان گفت که اگر روسیه و چین حکومت طالبان را به رسمیت بشناسند، امریکا چنین کاری را نخواهد کرد.

این مقام امریکایی تایید کرد که واشنگتن در مورد سیاست پاکستان در قبال افغانستان نگرانی‌هایی دارد و اسلام آباد نیز در مورد سیاست امریکا در قبال افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

به گفتهٔ این مقام امریکایی،‌ این نگرانی‌ها در برخی اوقات موجب ایجاد اختلاف نظر میان واشنگتن و اسلام آباد شده است.

بحران اقتصادی افغانستان

آقای وست در پاسخ به سوالی که آیا ایالات متحده با در نظرداشت وضعیت وخیم اقتصادی افغانستان، سرمایه‌های منجمد شدهٔ این کشور را آزاد خواهد کرد یا خیر، گفت: "ما روشن کردیم که اگر آنان [طالبان] برای رسیدن به قدرت، مسیر نظامی را انتخاب کنند، کمک‌ها ناپدید خواهد شد و این چیزی است که رخ داده است.”

آقای وست همچنین گفت که در حال حاضر، دلیل اینکه این دارایی‌های مسدود شده به افغانستان نمی تواند انتقال داده شود، اقدام قوهٔ اجراییهٔ حکومت امریکا نیست و چنین طرز دید اشتباه است که در رسانه‌ها جلب توجه می‌کند.

به گفتهٔ این مقام امریکایی، مسدود کردن دارایی‌های افغانستان مشکلات پیچیدهٔ قانونی و قضایی دارد و روی همین دلیل، پول‌ها از یک حساب بانکی به حساب بانکی دیگر نمی‌تواند انتقال داده شود.

نمایندهٔ ویژه ایالات متحده برای افغانستان همچنین گفت که در پهلوی میلیارد‌ها دالر سرمایهٔ افغانستان در بانک‌های امریکا، به ارزش دو میلیارد دالر پول افغانستان در بانک‌های خارج از ایالات متحده وجود داد که این پول‌ها نیز به دلیل مشابه نمی‌تواند به افغانستان انتقال داده شود.

این اظهارات آقای وست یک روز پس از آن بیان شد که ملل متحد روز دوشنبه ۲۲ نومبر (اول قوس) با نشر گزارشی خواستار اقدام فوری برای فعال نگهداشتن بانک‌های افغانستان شد.

عبدالله الدردری، رییس برنامه انکشافی ملل متحد در افغانستان، به خبرگزاری رویترز گفت که برای حمایت از نظام بانکداری افغانستان باید راه‌هایی جستجو شود که منجر به حمایت از طالبان نشود.

اما، احمد ولی حقمل، سخنگوی وزارت مالیهٔ طالبان دو روز پیش در جریان یک نشست مطبوعاتی در کابل گفت سیستم بانکداری افغانستان پس از سقوط حکومت قبلی، فلج نشده و هنوز هم فعال است. او افزود که این سیستم در مدت کوتاهی فعالیت‌های عادی خود را از سر خواهد گرفت.

مشتریان بانک‌های افغانستان تا هنوز هم می‌توانند هر هفته فقط ۲۰۰ تا ۴۰۰ دالر از حساب‌های‌شان پول بگیرند.

بحران اقتصادی پس از آن در افغانستان اوج گرفت که دارایی‌های این کشور در خارج راکد شد. نزدیک به ۱۰ میلیارد دالر پول نقد بانک مرکزی افغانستان در امریکا راکد شده است که وزارت مالیهٔ ایالات متحده گفته است که هیچ برنامه‌ای برای آزادسازی آن وجود ندارد.

گروه طالبان چندی پیش در یک نامهٔ سرگشاده از کانگرس ایالات متحده خواستند تا دارایی‌های راکد‌شدهٔ افغانستان را رها سازد.

اما مقامات امریکایی گفته اند که طالبان باید نخست به تعهدات‌شان برای ایجاد حکومت همه‌شمول و احترام به حقوق تمامی افغان‌ها، به شمول اقلیت‌ها، زنان و دختران و فراهم آوری فرصت‌های تحصیل و کار برای همه، عمل کنند تا مشروعیت به دست بیاورند.

این در حالیست که ملل متحد و سایر سازمان‌های بین المللی پیش از این از احتمال فروپاشی اقتصاد افغانستان نیز هشدار داده بودند.

این در حالی است که پس از مسلط شدن گروه طالبان بر افغانستان، این کشور با بحران اقتصادی مواجه شده و بر اساس گزارش ملل متحد، شمار افرادی که با شرایط نزدیک به قحطی در افغانستان به سر می برند، به ۸.۷ میلیون نفر رسیده است که در مقایسه با اوایل سال روان میلادی، سه میلیون نفر افزایش را نشان می‌دهد.

برنامۀ جهانی غذا ملل متحد آمار داده است که حدود ۲۴ میلیون نفر یا ۶۰ درصد جمعیت افغانستان با گرسنگی حاد روبرو اند.

این نهاد جهانی هشدار داده است که تا پایان سال روان میلادی، ۹۷ درصد جمعیت افغانستان زیر خط فقر قرار خواهند گرفت و حدود ۳.۲ میلیون کودک زیر سن پنج سال در افغانستان به سو تغذی حاد مبتلا خواهند شد.

XS
SM
MD
LG