لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: بیست و هفت هزار نفر در ولسوالی بلخاب آواره شده اند


دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) از آواره‌ شدن هزاران نفر به شمول زنان و کودکان در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل خبر داده و گفته است که تلاش‌ها برای کمک به آنان ادامه دارد.

بر اساس معلومات ملل متحد، در پی هجوم طالبان و تشدید جنگ در بخش‌های بلخاب دست‌کم، ۲۷هزار نفر از مناطق شان در این ولسوالی بیجا شده اند.

به گفتۀ اوچا بسیاری این خانواده‌ها از ترس درگیری ها، به قسمت‌های بلندی کوه‌ها و بخش‌های ولایت بامیان فرار کرده اند ودر حال حاضر، در وضعیت ناگوار به سر می‌برند.

ملل متحد افزوده که شرکای این سازمان در حال حاضر مصروف آماده سازی تامین مواد غذایی و سایر مواد ضروری، برای بیش از ۱۰هزار نفر در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل اند.

به گفتۀ اوچا، تنها شش‌هزار نفر از این ولسوالی به ولایت بامیان بیجا شده اند که در حال حاضر، توزیع مواد غذایی، توزیع پول نقد و مراقبت‌های صحی، آموزشی و حمایت‌های روانی برای آنان جریان دارد.

در این حال، کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در افغانستان ناوقت روز پنجشنبه هشتم جون (۱۷ سرطان) گفت که تلاش‌های آنان برای رسیدگی به هزاران باشندۀ ولسوالی بلخاب که به دلیل درگیری‌های اخیر از مناطق شان بیجا شده اند، جریان دارد.

این کمینشری همچنین گفته است که روز گذشته، ده موتر باربری مملو از مواد خوراکی و غیرخوراکی به طرف ولایت بامیان حرکت کرده و به زودی روند توزیع این کمک‌ها را برای بیجاشدگان آغاز خواهد کرد.

دو هفته پیش، درگیری میان نیروهای طالبان و افراد مولوی مهدی مجاهد، یکی از فرماندهان پیشین این گروه، در ولسوالی بلخاب این ولایت آغاز شد و بر اساس گزارش‌ها، افزون بر بیجا شدن هزاران باشندۀ این ولسوالی، طالبان دست به "کشتار غیرنظامیان" زده اند.

همزمان با نشر گزارش‌ها دربارۀ کشتار غیرنظامیان توسط طالبان در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل، هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) گفته که در این باره تحقیق می‌کند.

پیش از این، شماری از نهادهای بین‌المللی، به شمول سازمان عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر با اظهار نگرانی از وضعیت در ولسوالی بلخاب گفتند که طالبان در این ولسوالی دست به اقدامات انتقام‌جویانه، به شمول "اعدام‌ها" و "مجازات دسته‌جمعی" غیر نظامیان زده اند.

اما پس از نشر گزارش‌ها در خصوص تلفات غیرنظامیان در این ولسوالی، طالبان گفتند که جنگ در این ولسوالی اصلاً وجود ندارد و گزارش‌ها در مورد تلفات غیرنظامیان "کاملاً نادرست و دور از حقیقت" است.

سازمان ملل متحد در حالی از روند کمک‌رسانی به آواره‌گان ولسوالی بلخاب ولایت سرپل خبر داده است که پیش از این، باشندگان این ولایت با انتقاد از نهادهای بین‌المللی گفتند که تا کنون این نهادها هیچ اقدامی برای رساندن کمک‌های بشری به بیجاشدگان ناشی از جنگ‌ها در این ولسوالی نکرده اند.

آنان همچنین گفته اند که در حال حاضر، صدها نفر به شمول زنان و کودکان از ترس طالبان به کوه‌ها پناه برده و اگر اقدامات فوری برای رساندن کمک‌های خوراکی و غیرخوراکی به آنان نشود، بسیاری از کودکان و کهن‌سالان در ارتفاعات بلند کوه‌ها تلف خواهند شد.

در این حال، سفارت ایران در کابل نیز گفته است که این کشور برای آواره‌گان ولسوالی بلخاب ولایت سرپل، کمک‌های غذایی، شامل آرد، برنج، روغن و شکر ارسال کرده است.

بر اساس معلومات این سفارت، این کمک‌ها، برای ۵۰۰ خانوادۀ بیجاشده در این ولسوالی در نظر گرفته شده است. سفارت ایران در کابل تاکید کرده است که این کشور در ماه‌های اخیر، کمک‌های گستردۀ بشری را برای شهروندان افغانستان در ولایات مختلف رسانده است.

XS
SM
MD
LG