لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما: ادعای کشتار غیرنظامیان در بلخاب را بررسی می‌کنیم


همزمان با نشر گزارش‌ها دربارۀ کشتار غیرنظامیان توسط طالبان در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل، هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) می‌گوید که در این باره تحقیق می‌کند.

هفته گذشته درگیری میان نیروهای طالبان و افراد مولوی مهدی مجاهد، یکی از فرماندهان پیشین این گروه در ولسوالی بلخاب این ولایت آغاز شد و بر اساس گزارش‌ها، طالبان با هجوم بر این ولسوالی، دست به "کشتار غیرنظامیان" زده اند.

هیات معاونت ملل متحد در افغانستان روز چهارشنبه ۲۹ جون (هشتم سرطان) در تویتر گفت: "یوناما از گزارش‌ها در مورد آسیب‌رسیدن به افراد غیرنظامی، بیجا شدن، ادعاها در مورد نقض جدی حقوق بشر و خسارت مالی به دلیل وقوع درگیری اخیر در ولسوالی بلخاب در ولایت شمالی سرپل نگران [است]."

یوناما افزوده است که بررسی‌ها را در این مورد آغاز کرده و گزارش‌ها در مورد نقض حقوق بشری در ولسوالی بلخاب را به گونۀ جدی پی‌گیری خواهد کرد.

پیش از این، شماری از نهادهای بین‌المللی، به شمول سازمان عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر با اظهار نگرانی از وضعیت در ولسوالی بلخاب گفتند که طالبان در این ولسوالی دست به اقدامات انتقام‌جویانه، به شمول "اعدام‌ها" و "مجازات دسته‌جمعی" غیر نظامیان زده اند.

اما پس از نشر گزارش‌ها در خصوص تلفات غیرنظامیان در این ولسوالی، طالبان گفتند که جنگ در این ولسوالی اصلاً وجود ندارد و گزارش‌ها در مورد تلفات غیرنظامیان "کاملاً نادرست و دور از حقیقت" است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، دو روز پیش به صدای امریکا گفت که اخیراً برخی از "باغی‌ها" تلاش داشتند از حکومت طالبان نافرمانی بکنند که پس از رسیدن نیروهای این گروه از ولسوالی بلخاب فرار کردند.

سخنگوی حکومت طالبان افزود که درگیری کوتاهی در این ولسوالی صورت گرفت، اما به گفتۀ او، اکنون امنیت تامین است و به غیرنظامیان نیز آسیبی نرسیده است.

پیش از این، وزارت دفاع حکومت طالبان گفته بود که عملیات مشترک تصفیوی را علیه "بغاوت‌گران" در مربوطات ولسوالی بلخاب راه اندازی کرده و تلاش برای از بین بردن مولوی مهدی مجاهد و افرادش جریان دارد.

مولوی مهدی مجاهد، یکی از فرماندهان پیشین گروه طالبان بود که به تازگی از صف این گروه جدا شده و علیه آنان سلاح برداشته است.

بر اساس گزارش رسانه‌های محلی افغانستان با افزایش درگیری‌ها در بخش‌های این ولسوالی، صدها خانواده به ولایت بامیان آواره شده و در حال حاضر در وضعیت نامناسب به سر می‌برند.

برخی از باشندگان ولایت بامیان گفته اند که این بیجاشدگان با نبود غذا و سرپناه مواجه اند و به کمک‌های فوری نیاز دارند.

XS
SM
MD
LG