لینک های دسترسی

Breaking News

غنی به نظامیان افغان: آتش‌بس سه روزه را رعایت کنید


در حالی که حکومت افغانستان خواستار آتش‌بس دایمی و برگشتن طالبان بر میز مذاکرات صلح است، رییس جمهور غنی بر رعایت آتش‌بس موقت اعلام‌شدۀ طالبان، تاکید کرد.

ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به اعلام آتش‌بس سه روزۀ طالبان در روزهای عید فطر با نشر خبرنامه‌ای گفته است که "تاکید ما و مردم افغانستان بر آتش‌بس واقعی و دایمی می‌باشد."

همچنان رییس جمهور افغانستان به نظامیان کشورش دستور داده است که به پاس احترام روزهای عید، آتش‌بس را مراعات کنند، اما آقای غنی تاکید کرده است که اگر طالبان از آن تخطی کنند، نیروهای امنیتی و دفاعی افغان پاسخ آن گروه را بدهند.

حکومت افغانستان گفته است که توسل به خشونت، قتل و کشتار غیرنظامیان، ویران‌کردن زیربناها و اماکن عامه نه تنها در روزهای عید بلکه در هیچ روزی جواز شرعی ندارد.

خبرنامه بار دیگر با اشاره به بیرون‌شدن نظامیان خارجی از افغانستان گفته است که طالبان اکنون هیچ دلیل شرعی برای تداوم جنگ و کشتار مردم ندارند.

ریاست جمهوری افغانستان با اشاره به حملات اخیر طالبان در چندین ولایت گفته است: "طالبان از عملیات چند هفته اخیر شان این را هم باید آموخته باشند که محاسبه شان از پیروزی در میدان جنگ در مقابل نیروهای امنیتی و دفاعی قهرمان افغانستان اشتباه محض بوده است."

در هفته‌های اخیر حد اقل ۲۰ ولایت گواه درگیری‌های سنگین بوده است. وزارت دفاع افغانستان گفته است که طی یک شبانه‌روز گذشته ۱۵۸ جنگجوی طالبان در ولایت‌های قندهار، ارزگان، هرات، فراه، غور، جوزجان، هلمند، تخار، بدخشان، بغلان و کابل کشته و ۳۷ جنگجوی دیگر آن گروه زخمی شدند.

گروه طالبان روز یکشنبه نهم می (۱۹ ثور) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که در سه روز عید به خاطر ایجاد "فضای امن و اعتماد" آتش‌بس‌ می‌کند و جنگجویان آن گروه از روز اول تا سوم عید سعید فطر در سرتاسر افغانستان هرگونه عملیات تعرضی شان را متوقف خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG