لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله: آتش‌بس موقت بحران کنونی افغانستان را حل نمی‌کند


یک روز پس از اعلام آتش‌بس از سوی طالبان در روزهای عید، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان می‌گوید که آتش‌بس موقت، راه حل اساسی و دایمی بحران کنونی در این کشور نیست.

آقای عبدالله روز دوشنبه ۱۰ می (۲۰ ثور) در خبرنامه‌ای گفته است که برقراری آتش‌بس موقت از سوی طالبان در روزهای عید، فرصت کوتاه آرامش برای مردم را فراهم می‌‌کند، اما راه حل اساسی و دایمی برای حل مشکل کنونی در این کشور نخواهد بود.

آقای عبدالله افزوده است که راه بیرون رفت از مشکلات موجود در افغانستان، تسریع مذاکرات صلح، اعلام آتش‌بس دایمی و قطع همیشگی جنگ در این کشور است.

او افزوده است: "بحران افغانستان راه ‌حل نظامی ندارد. تجربۀ چهار دههٔ اخیر نشان می‌دهد که نسخۀ خشونت و کشتار، نه تنها راه‌ حل نیست، بلکه به عمق بحران و منازعه افزوده است. به همین دلیل، هیچ گروهی دچار اشتباه محاسباتی نشود که با کشتار و خشونت بیشتر به نتیجه می‌رسد."

طالبان پیش از این تامین آتش‌بس دایمی در افغانستان را رد کردند، اما این گروه دیروز اعلام کرد که در سه روز عید به خاطر ایجاد "فضای امن و اعتماد" آتش‌بس‌ می‌کند.

این گروه با نشر اعلامیه‌ای به جنگجویان خود دستور داده است تا از "روز اول تا روز سوم عید سعید فطر" در سرتاسر افغانستان هرگونه عملیات تعرضی شان را متوقف کنند.

اعلام آتش‌بس از سوی طالبان در حالی صورت می‌گیرد که حملات آن گروه در هفته‌های اخیر شدت کسب کرده و هم اکنون نبرد شدید میان طالبان و نیروهای دولتی افغانستان در چندین ولایت جریان دارد.

ریاست جمهوری افغانستان نیز به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان دستور داده است تا این آتش‌بس سه روزه را رعایت کنند.

XS
SM
MD
LG