لینک های دسترسی

Breaking News

ثبت سه واقعۀ جدید پولیو در جنوب افغانستان


مقام‌های صحی در جنوب افغانستان می‌گویند که دو واقعۀ جدید فلج کودکان در هلمند و یک مورد دیگر در قندهار ثبت شده است.

به گفتۀ مقام‌های صحی قربانیان این واقعات، دختران یک و نیم تا دو و نیم ساله استند.

داکتر عبدالقیوم پخلا، رییس مرکز اقدامات اضطراری مبارزه با پولیو در حوزۀ جنوب افغانستان روز سه شنبه هفتم جولای (۱۷ سرطان) به صدای امریکا گفت که این کودکان در ولسوالی‌های کجکی و واشیر هلمند و شاه ولی کوت قندهار زیست دارند؛ ساحاتی که به گفتۀ وی پیهم از تطبیق کمپاین واکسین پولیو بازمانده اند.

داکتر پخلا گفت: "این کودکان در عمرشان واکسین نشده اند و خانواده‌های شان در مناطقی زندگی می‌کنند که دسترسی به آن‌ها مشکل است".

از سه ماه گذشته به این طرف به دلیل گسترش کروناویروس، کمپاین‌های واکسین پولیو نیز متوقف شده و تنها در مراکز صحی به کودکان واکسین تطبیق می‌شود.

داکتر پخلا گفت که قرار است یک کمپاین حوزوی در جنوب افغانستان در ماه سپتمبر راه اندازی شود و تا پایان سال دو کمپاین ملی دیگر نیز تطبیق خواهد شد.

او گفت: "وزارت صحت عامه تلاش دارد که برای حل این مشکل کمپاین‌های واکسین پولیو دوباره آغاز شود و رساندن واکسین به کودکان تنها راه در این زمینه است".

از سویی دیگر، نهادهای که در بخش برنامۀ پولیو با افغانستان همکاری دارند، نیز نگران استند. سید کمال شاه آشنا، سخنگوی برنامه پولیو در دفتر حمایت از کودکان ملل متحد (یونیسف) به صدای امریکا گفت که افزایش واقعات پولیو در افغانستان یک مشکل جدی صحی است.

او گفت: "در موسم گرما ویروس پولیو بیشتر شیوع می‌کند و حالا که هنوز فصل گرما باقی است، احتمال ثبت واقعات جدید زیاد است. نسبت به سال گذشته بیماران پولیو افزایش یافته و برای جلوگیری آن خانواده‌ها باید به توصیه‌های صحی عمل کنند".

آمار مجموعی واقعات پولیو سال گذشته میلادی در سراسر افغانستان به ۲۹ مورد می‌رسید؛ اما امسال در شش ماه این رقم به ۲۶ واقعه رسیده است.

XS
SM
MD
LG