لینک های دسترسی

Breaking News

سه موسسۀ خارجی: طالبان به کارمندان صحی زن اجازۀ فعالیت دادند، خدمات ما قسماً از سر گرفته شد


موسسۀ بین‌المللی پاملرنه، کمیتهٔ بین المللی نجات و سازمان حفاظت از کودکان می‌گویند که تضمین‌هایی را از سوی مقامات طالبان مبنی فعالیت کارمندان صحی زن، دریافت کرده اند.

موسسۀ پاملرنه (Care International ) ناوقت دوشنبه ۱۶ جنوری (۲۶ جدی) با نشر اعلامیه‌ای گفت:‌ "پس از دریافت اطمینان لازم از وزارت صحت مبنی بر اینکه کارمندان زن ما می‌توانند بدون محدودیت امنیتی کار خود را در زمینۀ صحت و حمایت انجام دهند. ما فعالیت‌های خود را در بخش صحت و تغذیه در افغانستان دوباره آغاز می‌کنیم."

موسسه پاملرنه ابراز امیدواری کرده است که تصمیم حکومت طالبان مبنی بر ممنوعیت کار زنان در نهادها و موسسات غیرحکومتی لغو شود. این موسسه همچنان افزوده است که در عین حال تلاش دارد تا با کمک کارکنان زن و مرد این نهاد، در کنار سایر بخش‌ها، خدمات صحی نجات‌دهنده را برای زنان و دختران فراهم کند.

سازمان حفاظت از کودکان (Save the Children) نیز با نشر اعلامیه‌ای گفته است: "تضمین‌های قابل اعتماد را از مقامات ذیربط دریافت کرده ایم که کارمندان زن ما مصوون خواهند بود و می‌توانند بدون ممانعت کار کنند".

این موسسه گفته است که در چند روز گذشته در بخش صحت فعالیت‌هایش را از سر گرفته، اما گفته است که به دلیل این که دستور حکومت طالبان مبنی بر منع کار زنان هنوز هم پابرجا است، فعالیت‌های این موسسه در سایر بخش‌های که تضمین کار زنان در آن داده نشده، متوقف باقی مانده است.

کمیتهٔ بین المللی نجات نیز از آغاز مجدد فعالیت‌هایش خبر داده است. این کمیته گفته است که پس از دریافت تضمین‌ها از سوی وزارت صحت طالبان، خدمات صحی خود را در چهار ولایت دوباره آغاز کرده است. این نهاد بین المللی افزوده است که برای فعالیت دوبارهٔ خدمات در ولایات بیشتر گفتگو‌ها با مقامات طالبان ادامه دارد.

در همین حال،‌عبدالرحمان حبیب، سخنگوی وزارت اقتصادی حکومت طالبان، به فرانس‌پرس گفته است که "جامعهٔ ما نیاز داشت که به زنان اجازه داده شود تا در سکتور صحت کار کنند".

او افزود: "ما به آنان نیاز داشتیم تا با کودکان مبتلا به سوی تغذیه و سایر زنانی که به خدمات صحی نیاز دارند، کمک کنند. آنان در مطابقت با ارزش‌های اسلامی و فرهنگی ما کار می‌کنند."

پس از آن که وزارت اقتصاد حکومت طالبان به تاریخ ۲۴ دسمبر ۲۰۲۲ دستور منع کار زنان در نهادها و سازمان‌های غیر دولتی داخلی و خارجی را صادر کرد، شماری از موسسات فعالیت‌های خود را در این کشور متوقف کردند.

رهنمود‌های تازه‌

دو مقام موسسات امدادرسانی که نخواستند در گزارش نامی از آنان گفته شود به فرانس‌پرس گفتند که مذاکرات با طالبان جریان دارد تا آنان به زنان اجازه دهند در بخش‌های آموزش، بهداشت، توزیع مواد غذایی و آب آشامیدنی، فعالیت کنند. آنان ابراز امیدواری کردند که در این بخش رهنمود تازه به زودی اعلام شود.

یک مقام دیگر امدادرسان نیز بدون ذکر نامش گفت که طالبان ممکن به گونهٔ انتخابی به زنان اجازهٔ کار در سایر بخش‌ها را نیز بدهند.

این در حالی است که یک مقام بلند‌پایهٔ طالبان که به شرط ذکر نشدن نامش با فرانس‌پرس صحبت کرد گفت که سازمان‌های غیرحکومتی باید دلایلی را برای نیاز به کار زنان ارایه کنند. این مقام طالبان گفته است که وزارت اقتصاد این دلایل را بررسی خواهد کرد و در صورت تفاهم از سازمان‌های غیرحکومتی خواسته خواهد شد تا محیط خوب کاری را برای زنان فراهم کنند.

پیش از این طالبان گفته بودند که عدم رعایت حجاب اسلامی دلیل منع کار زنان بوده است. اما سازمان های غیرحکومتی آنرا رد کرد و تاکید کرده اند که کارمندان زن و مرد جداگانه کار می‌کنند و کارمندان حجاب می‌پوشند.

پس از تسلط دوباره، طالبان محدودیت‌های شدید را بر زنان وضع کرده و آنان را از کار در بیرون، آموزش در مکاتب ابتداییه و لیسه و پوهنتون‌ها، سفر بدون محرم، رفتن به پارک‌های تفریحی، کلب‌های ورزشی و حمام‌های عمومی منع کرده اند.

XS
SM
MD
LG