لینک های دسترسی

Breaking News

کاغذ تشناب ممکن حاوی مرکبات مضر کیمیایی باشد - تحقیق


یافته‌های یک تحقیق جدید نشان داده است که کاغذ تشناب به گونهٔ ناخواسته منبع "مواد کیمیایی ابدی" در فاضلاب در سرتاسر جهان بوده و ممکن از سیستم‌های فاضلاب به خاک نیز سرایت کند.

مواد کیمایی ابدی که با نام مخفف PFAS نیز یاد می‌شود در مواد آرایشی، ظروف ناسوز و لباس‌های مقاوم در برابر آب نیز کار گرفته می‌شود و با طیفی از بیماری‌ها از جمله سرطان‌ها، بیماری‌های قلب و رگ‌ها، عقامت و اختلالات رشد و نموی کودکان ربط دارد.

مرکبات مصنوعی کیمیایی در سرتاسر جهان در فاضلاب و خاک وجود دارد اما یک تحقیق جدید نشان داده است که کاغذ تشناب منبع بزرگ PFAS یا مواد کیمیایی ابدی در سیستم‌های فاضلاب بوده می‌تواند.

تحقیق کنندگان گفته اند که کاهش PFAS در فاضلاب ضروری است. این مرکبات به خاطر اینکه در بدن انسان، آب و خاک تجزیه نشده و دایم به حال خود باقی می‌مانند به عنوان مواد کیمیایی ابدی یاد می‌شوند.

در این مطالعه آمده است که استفاده از محتویات سیستم فاضلاب برای آبیاری کشتزارها سبب می‌شود که مرکبات کیمیایی مضر در محیط زیست منتشر شده و خطر جدی را متوجه صحت و سلامت انسان‌ها و دیگر موجودات زنده کند.

شماری از شرکت‌های تولیدی هنگام براده کردن چوب برای تولید کاغذ تشناب PFAS را به چوب اضافه می‌کنند که بر اساس یافته‌های تحقیق جدید این مواد با مصرف کاغذ تشناب به محیط پراکنده می‌شود.

تحقیق کنندگان نمونه‌های کاغذ تشناب را در قارهٔ امریکا، افریقا و اروپا جمع آوری کرده و پس از تدقیق، موجودیت مواد کیمیایی مضر را در آن تثبیت کردند.

به دلیل کاربرد گستردهٔ صنعتی PFAS اجتناب از تماس با این مرکبات بسیار دشوار است، اما می‌توان با کاهش استفاده از ظروف ناسوز، مواد پاک کنندهٔ لکه و رنگ، لباس‌های مقاوم در برابر آب و فلتر کردن مناسب آب، از زیان‌های ناشی از این مواد تا حدی در امان ماند.

XS
SM
MD
LG