لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد کنفرانسی را برای بحث روی 'به رسمیت‌شناختن طالبان' برگزار می‌کند


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

معاون منشی عمومی سازمان ملل متحد با تاکید بر لزوم تعامل با طالبان می‌گوید که این سازمان در حال بررسی برگزاری کنفرانسی در روزهای آینده برای گفتگو در مورد "به رسمیت شناختن طالبان" است.

امینه محمد در سمیناری که در ریاست عامه و امور بین‌الملل دانشگاه پرینستون ترتیب شده بود، گفت که در این نشست بین‌المللی، علاوه بر دیگران، نمایندگان ویژه همۀ کشورهای جهان برای افغانستان دور یک میز گردهم خواهند آمد.

او تاکید کرد که ملل متحد تلاش دارد که آنان را تا دو هفته دیگر در منطقه گردهم آورد و نمایندگان ویژهٔ کشورها برای افغانستان، نخستین نشست را با منشی عمومی سازمان ملل متحد خواهند داشت.

امینه محمد ابراز امیدواری کرد که گام‌های کوچک پیدا شود تا آنان را در مسیر به رسمیت شناختن طالبان بازگرداند.

او گفت: "آیا ممکن است؟ من نمی‌دانم. (اما) این بحث باید اتفاق بیفتد. طالبان آشکارا خواهان به رسمیت‌شناخته شدن استند، و این اهرم (فشار) است که ما داریم."

پس از آنکه طالبان در اگست ۲۰۲۱ بار دیگر بر افغانستان مسلط شدند، هیچ کشوری تا حالا ادارهٔ سرپرست این گروه را به رسمیت نشاخته است، به شمول پاکستان که از سوی حکومت پیشین افغانستان به تمویل، تجهیز و آموزش طالبان متهم بود.

در این حال، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژۀ پیشین ایالات متحده در امور مصالحهٔ‌ افغانستان ناوقت روز سه‌شنبه ۱۸ اپریل (۲۹ حمل) در رشته پیام‌هایی در تویتر گفته است که انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد در اول ماه می میزبان این نشست در دوحه خواهد بود.

خلیلزاد با استقبال از این نشست، اجرای کامل توافقنامه دوحه را به عنوان هدف مشترک، برای این نشست توصیه می‌کند.

به گفتۀ خلیلزاد، در میان رهبران طالبان در حمایت از توافقنامهٔ دوحه، اتفاق نظر وجود دارد. او افزوده است که شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز به اتفاق آرا این توافقنامه را به عنوان یک گام مهم تایید کرده است و به گفتۀ وی مقامات حکومت پیشین نیز این توافقنامه را بهترین راهکار برای چالش‌های افغانستان می‌دانند.

خلیلزاد تاکید کرده است که این موافقت‌نامه به طور کامل اجرا نشده است و هیچ جایگزینی از حمایت گسترده در میان افغان‌ها و جامعه بین‌المللی نیز برخوردار نیست.

او در تویترش نگاشته است: "با توجه به شرایط کنونی افغانستان یک نقشه راه برای اجرای آن [توافقنامه دوحه] نیاز است. برای تهیه نقشه راه، سرمنشی [ملل متحد] و نمایندگان [کشورها] باید با طالبان در جریان گفتگوهای خود جلسه داشته باشند."

خلیلزاد معتقد است که این امر مشخص خواهد کرد که آیا طالبان همچنان به توافقنامه دوحه متعهد می‌مانند یا خیر و نیز جامعه بین‌المللی به همکاری با آنها و دیگران متعهد می‌شوند یا نه، ترتیب نقشه راه لازمی است.

نمایندهٔ پیشین ایالات متحده در امور مصالحهٔ‌ افغانستان اضافه کرده که ترتیب نقشه راه مجموعه‌ای از اقدامات طالبان و جامعه بین‌المللی است و باید به موضوع "آموزش و اشتغال زنان" بپردازد.

به گفتۀ او، در ادامه این نشست، سرمنشی ملل متحد باید یک نمایندۀ شخصی را برای همکاری با افغان‌ها و نهادهای بین‌المللی‌های مربوط برای توسعه و تطبیق نقشه راه تعیین کند.

توافقنامهٔ دوحه به تاریخ ۲۹ فبروری سال ۲۰۲۰ در دوحه، پایتخت قطر، میان ایالات متحده و طالبان امضا شد، اما در جریان بیش از سه سال گذشته، دوجانب یکدیگر را بارها به نقض این توافق متهم کرده اند.

این در حالی است که طالبان در تازه ترین رویکرد سختگیرانه نسبت به زنان، نزدیک به ۶۰۰ کارمند زن سازمان ملل متحد را در افغانستان از رفتن به کار منع کرده اند.

XS
SM
MD
LG