لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت خارجۀ امریکا: پالیسی ما در مورد مذاکره با طالبان تغییر نکرده است


الیس ویلز، معاون وزیر خارجۀ امریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی حین صحت در کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا
الیس ویلز، معاون وزیر خارجۀ امریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی حین صحت در کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا

معاون وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته است که پالیسی امریکا در مورد مذاکرات صلح با گروه طالبان در افغانستان هیچ تغییر نکرده است و به گفتۀ وی" طالبان باید دست از خشونت بر دارند؛ رابطۀ خود را با القاعده قطع کند و قانون اساسی به شمول حقوق زنان و اقلیت ها را بپذیرند."

الیس ویلز در حالی این مطلب را در جلسۀ استماعیۀ سنای امریکا بیان کرد که گروه طالبان بار بار مذاکرات صلح با حکومت افغانستان را رد کرد و در عوض بر مذاکرات مستقیم با حکومت ایالات متحده، تاکید داشته است، تقاضایی که همواره از سوی مقامات امریکایی رد شده است.

اما الیوت انگل، یک عضو کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده، از مذاکرات مستقیم میان حکومت امریکا با گروه طالبان به گونه ای، حمایت کرد. او مذاکره میان امریکا و طالبان را به مثابۀ "تابلیت" تشبیه کرد که به گفتۀ وی "بلعیدن آن دشوار خواهد بود" اما تاکید کرد که اگر واشنگتن می تواند با کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی مذاکره کند، گفتگو با طالبان نیز می تواند امکان پذیر باشد.

آقای انگل طالبان را "واقعیتی" عنوان کرد که به گفتۀ وی باید به آن رسیدگی شود. او با اشاره به اظهارات رئیس جمهور دونالد ترمپ گفته بود که ادارۀ تحت رهبری او در شرایط کنونی حاضر به مذاکرات مستقیم با گروه طالبان نیست، تاکید کرد که چنین موقفگیری واشنگتن "یک اشتباه" است.

این سناتور امریکایی گفت که اگر منافع ایالات متحده از طریق مذاکرات مستقیم با طالبان می تواند به بهترین شکل تامین شود" حکومت امریکا باید با طالبان مذاکره کند.

پناهگاه رهبران طالبان در پاکستان

معاون وزیر خارجۀ ایالات متحده در امور آسیای جنوبی و مرکزی همچنین گفت، یکی از دلایل عمدۀ که رهبران طالبان حاضر به مذاکرات مستقیم صلح با حکومت افغانستان نیستند، موجودیت پناهگاه های امن برای آنان در خارج از افغانستان است. او گفت "آنان [رهبران طالبان] فشار روز مرۀ جنگ را حس نکرده اند و روی همین دلیل، حاضر نشده اند تا به میز مذاکره بیایند."

این دپلومات امریکایی با تاکید بر همکاری پاکستان در روند صلح افغانستان گفت که "تمرکز استراتیژی ما بر این باشد که بر طالبان فشار وارد شود تا آنان پیشنهاد مذاکرات صلح حکومت افغانستان را قبول کنند."

تد پو، یک عضو دیگر کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده، به صورت مستقیم پاکستان را متهم به حمایت از گروه های دهشت افگن و تندرو در آن کشور کرد که همواره با استفاده از کمک های نظامی و غیر نظامی امریکا، منافع امریکا را در افغانستان هدف قرار داده است.

این عضو مجلس نمایندگان ایالات متحده تاکید کرد که ادامۀ کمک های مالی امریکا برای پاکستان آنهم فقط به خاطر وعدۀ اسلام آباد برای انجام اقدامات بهتر در برابر دهشت افگنان، اقدام "مزخرف" خواهد بود. او توصیه کرد تا کمک های امریکا برای پاکستان کاملاً قطع شود، تا باشد که اسلام آباد حاضر به مذاکره شده و حمایت خود را از گروه های دهشت افگن توقف دهد.

معاون وزیر خارجۀ ایالات متحده در امور آسیای جنوبی و مرکزی در جلسۀ استعماعیۀ کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا بار دیگر تاکید کرد که "اگر طالبان آمادۀ و مایل به مذاکره و صلح نیستند، برایشان بسیار واضح ساخته ایم اجازه نخواهیم داد که آنان از لحاظ نظامی، پیروز شوند."

مقامات ایالات متحده به شمول رئیس جمهور ترمپ و مقامات حکومت افغانستان بار ها ادعا کرده اند که حکومت پاکستان برای گروه های دهشت افگن و تندرو در آن کشور پناهگاه های امن فراهم می کند و از آنان در جنگ افغانستان حمایت می کند، ادعای بار ها از سوی مقامات اسلام آباد رد شده است.

خانم الیس همچنین گفت که ایالات متحده و حکومت افغانستان با استفاده از راه های مختلف به شمول فعالیت ها دپلوماتیک، فشار بر پاکستان، فشار بر طالبان، قطع منابع مالی آن گروه و حمایت علمای دینی از ختم جنگ در آن کشور، تلاش می کند تا جنگ در افغانستان پایان یابد.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG