لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا دو مقام طالبان را به خاطر نقض حقوق زنان تحریم کرد


ایالات متحده روز جمعه هشتم دسمبر (۱۷ قوس) از وضع تحریم‌‌های تازه بر ده‌ها فرد از جمله دو مقام طالبان به خاطر نقض حقوق زنان خبر داد.

وزارت مالیهٔ ایالات متحده با صدور بیانیه‌ای گفته است که به مناسبت هفتادپنجمین سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر در ۱۰ دسامبر، نام‌های ۲۰ نفر از ۹ کشور را برای "پاسخگو کردن ناقضان حقوق بشر" در فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

در بیانیه آمده است که دو مقام طالبان، فرید الدین محمود، ریيس اکادمی علوم و خالد حنفی، وزیر امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان "به دلیل نقض جدی حقوق بشر در رابطه با سرکوب زنان و دختران، از جمله از طریق محدود کردن دسترسی به آموزش متوسطه برای زنان و دختران در افغانستان صرفاً بر اساس جنسیت" به فهرست تحریم‌ها اضافه شده است.

وزارت مالیه گفته است: "این محدودیت مبتنی بر جنسیت منعکس کننده تبعیض شدید و فراگیر علیه زنان و دختران است و در بدست آوردن حمایت برابر اختلال ایجاد می‌کند."

وزارت مالیه گفته است که فرید‌الدین محمود یکی از اعضای به اصطلاح "کابینه" طالبان است که تصمیم گرفت مراکز آموزشی و مدارس بالاتر از صنف ششم را به روی زنان و دختران ببندد. او به عنوان رییس آکادمی علوم افغانستان کار می‌کند و حامی ممنوعیت تحصیل دختران و زنان است.

در بیانیهٔ وزارت مالیه آمده است که خالد حنفی، وزیر امر به معروف و نهی از منکر طالبان است و افراد این وزارت "در نقض جدی حقوق بشر، از جمله قتل، آدم ربایی، شلاق و ضرب و شتم شرکت داشته‌‌اند. اعضای وزارت امر به معروف به مردم معترض به محدودیت‌ها بر فعالیت زنان، از جمله دسترسی به آموزش، حمله کرده‌اند."

بر اساس تحریم‌های جدید، دارایی‌های این افراد در ایالات متحده مسدود شده، شهروندان و شرکت‌های این کشور از ارتباط با افراد تحت تحریم منع شده‌ و به این افراد ویزه سفر صادر نمی‌شود.

طالبان پس از بازگشت به قدرت در افغانستان در ماه اگست ۲۰۲۱، به دختران اجازه آموزش در مکاتب بالاتر از مقطع ابتدایی را ندادند. همچنان در پایان دسمبر۲۰۲۲ تحصیل دختران در دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی را ممنوع کردند.

علاوه بر این، حکومت طالبان به جز از چند سکتور معدود به شمول صحت و معارف، محدودیت‌های فزاینده‌ای را بر کار زنان در نهادهای دولتی و غیردولتی به شمول اداره‎های ملل متحد وضع کرد.

افزون بر این اقدام سختگیرانه، حکومت طالبان زنان را از رفتن به حمام‌های عمومی، پارک‌های تفریحی و کلپ‌های ورزشی نیز منع کرده و شرایطی را برای زنان برای داشتن حجاب در خارج از خانه و داشتن محرم در سفرهای طولانی وضع کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG