لینک های دسترسی

Breaking News

مثبت نگری کابل باوجود نامعلومی ستراتیژی واشنگتن


ارگ: روابط کابل و واشنگتن، تعریف شده و ستراتیژیک است و روز به روز قویتر و محکم تر شده میرود
ارگ: روابط کابل و واشنگتن، تعریف شده و ستراتیژیک است و روز به روز قویتر و محکم تر شده میرود

در حالی که شش ماه از دورۀ کاری رئیس جمهور ترمپ میگذرد، سیاست خارجی و ستراتیژی وعده شدۀ جدید ایالات متحده برای افغانستان تاهنوز روشن نشده است.

باوجود گنگ بودن این وضعیت، ارگ ریاست جمهور میگوید که در روابط میان کابل و واشنگتن هیچ مشکل وجود ندارد و اضافه میکند که این روابط تعریف شده و ستراتیژیک بوده و "روز به روز قویتر و محکم تر شده میرود."

روشن شدن ستراتیژی جدید ایالات متحده برای افغانستان، یک امر سرنوشت ساز تلقی شده و همه در انتظآر آن اند.

باوجود آن که جنگ در افغانستان، طولانی ترین جنگ در تاریخ ایالات متحده محسوب میشود، اما واشنگتن هنوز هم عنوان یک متحد ستراتیژیک در کنار کابل قرار دارد.

شماری از کارشناسان باوجود اشاره به تعهدات امریکا، روشن نبودن ستراتیژی جدید ایالات متحده را به زیان افغانستان میدانند.

محسن مختار، یکتن از کارشناسان امور نظامی در کابل میگوید "به تعویق افتادن ستراتیژی جنگی امریکا به ضرر مردم ماست، اقتصاد ما را ضعیف میکند و ستراتیژی نظامی ما را ضعیف میکند، بر مورال سربازان ما تاثیر منفی میگذاره، دشمن را پاکستان تقویه میکند. بناً هرچه زودتر امریکا ستراتیژی خود را روشن کند و نابود ساختن دشمن در داخل افغانستان قاطعانه عمل کند."

قبل از این شماری از قانونگذاران امریکایی نیز از عدم ارایۀ ستراتیژی وعده شدۀ ادارۀ رئیس جمهور ترمپ برای افغانستان، انتقاد کرده بودند.

فرستادن سه تا پنج هزار سرباز اضافی به افغانستان، بخش عمدۀ ستراتیژی ایالات متحده برای افغانستان را تشکیل میدهد.

رئیس جمهور ایالات متحده، صلاحیت تعین رقم جدید و مشخص سربازان امریکا را در افغانستان، به جیم متیس، وزیر دفاع این کشور سپرده است.

آقای متیس، ماۀ قبل در یک جلسۀ استماعیۀ مجلس سنای ایالات متحده گفته بود " فکر میکنم تا أواسط ماه جولای، قادر خواهیم بود که جزییات آن را به شما ارایه بداریم. ما حالا استراتیژی را انسجام میدهیم، و برای اطمینان خاطر از این که تأخیر در این عرصه منتج به زیانی نشود، اقداماتی روی دست است."

در عین حال، رئیس جمهور ایالات متحده، روز سه شنبه در یک صحبت با چهار افسر نظامی امریکا که در افغانستان خدمت کرده اند، گفت می خواهد بداند که نیرو های امریکایی چرا در جنگ که نزدیک به هفده سال از آن می گذرد، در افغانستان حضور دارند؟

مثبت نگری کابل باوجود نامعلومی ستراتیژی واشنگتن
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:31 0:00

XS
SM
MD
LG