لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ: افغان‌ها باید خود از کشورشان مواظبت کنند


دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا گفته است که افغان‌ها در یک مقطع زمان، بلاخره باید از کشورشان مواظبت کنند.

رییس جمهور ترمپ روز چهارشنبه ۱۳ می در پاسخ به پرسشی در مورد نگرانی وی از مختل شدن روند صلح در اثر حملات مرگبار اخیر در افغانستان گفت: "چیزی نمی‌دانم، خواهیم دید که چی‌ می‌شود. چنین چیزی نشنیده‌ام."

در پی حملات مرگبار روز سه شنبه ۱۲ می (۲۳ ثور) در کابل و ننگرهار که حکومت افغانستان طالبان را مسوول آن عنوان کرد، محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان به نیروهای افغان دستور داد که از حالت دفاعی برآمده و وضعیت تهاجم را اختیار کنند.

آقای ترمپ همچنین گفت که ایالات متحده از دیر زمان نقش پولیس را در افغانستان ایفا می‌کند. او با تاکید بر مسوولیت افغان‌ها برای حل معضل کشورشان گفت: "در یک مقطع زمان، آنان (افغان‌ها) باید قادر باشند تا از کشورشان مواظبت کنند و قادر به پاسبانی از کشورشان باشند".

در همین حال مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده در یک پیام تویتر ضمن محکوم کردن حملات اخیر در افغانستان نگاشته است که امریکا به استقرار "صلح پایدار" در افغانستان متعهد است و در کنار "شرکای افغان" خود خواهد ایستاد.

در اثر حملۀ مهاجمان مسلح بر شفاخانۀ نسایی و ولادی دشت برچی کابل ۲۶ نفر کشته و ۱۶ نفر زخمی شد که نوزادان و زنان نیز شامل قربانیان اند.

در عین روز حملۀ انتحاری بر مراسم خاکسپاری یک فرمانده محلی مخالف طالبان در ولایت ننگرهار سبب کشته شدن ۳۲ نفر و زخمی شدن ۱۳۳ نفر دیگر شد.

هرچند مقام‌های افغان، طالبان را به دست داشتن در این حملات دخیل می‌دانند، وزارت خارجۀ ایالات متحده در اعلامیه‌ای که در تقبیح این حملات صادر کرد، از طالبان و حکومت افغانستان خواسته است تا عاملان این رویدادهای مرگبار را به کیفر برسانند.

XS
SM
MD
LG