لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا از توافق هسته‌ای ایران خارج شد


دونالد ترمپ، رئیس جمهوری ایالات متحدۀ امریکا، گفت که کشورش از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهان خارج خواهد شد.

رئیس جمهوری امریکا گفت که رژیم ایران از گروه های افراطی چون حماس، حزب الله، طالبان و القاعده حمایت می‌کند. او گفت که این رفتار بی‌ثبات کنندۀ ایران پس از توافق هسته‌ای شدیدتر شده است.

آقای ترمپ سه شنبه (۸ می ۲۰۱۸) در سخنرانی از قصر سفید بار دیگر توافق هسته‌ای ایران را "فاجعه بار" خواند و گفت که این معامله صلح و آرامش را به همراه نیاورده و نخواهد آورد. او رژیم ایران را "تروریست پرور" خواند و تاکید کرد که اجازه نخواهد داد رژیمی که شعار "مرگ بر امریکا" سر می‌دهد به اسلحۀ هسته‌ای دست یابد.

رئیس جمهوری امریکا خاطر نشان کرد که توافق هسته‌ای برای جلوگیری از فعالیت‌های بی ثبات کنندۀ ایران در منطقه و جلوگیری از برنامۀ جاه طلبانه موشکی تهران، هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد. او گفت که امریکا با متحدان خود مذاکره می کند تا به یک تصمیم جدید برای جلوگیری از جاه طلبی مخرب ایران برسد.

آقای ترمپ همچنان یک فرمان رسمی تحریم علیه ایران را امضا کرد که ضمن اعمال تحریم‌های سنگین بر ایران، هر دولتی را که برای دستیابی به اسلحۀ هسته‌ای ایران را کمک کند، نیز تحریم خواهد کرد.

واکنش ها

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، بلافاصله پس از سخنرانی رئیس جمهوری ترمپ از مردم ایران خواست تا نگران پیامدهای اقتصادی تصمیم امریکا نباشند.

آقای روحانی امریکا را به پامال کردن تعهدات بین المللی متهم کرد و گفت که با وصف خروج امریکا از توافق هسته‌ای، تهران برای حال حاضر از آن خارج نخواهد شد و گفت "از این لحظه توافق برجام (توافق هسته‌ای ایران) بین ایران و پنج کشور است".

توافق هسته‌ای ایران در ۱۴ جولای ۲۰۱۵ میان ایران و پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد -ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین- به اضافۀ آلمان امضا شد.

بلافاصله پس از سخنرانی رئیس جمهوری ترمپ، سران بریتانیا، فرانسه و آلمان با نشر اعلامیۀ مشترک از تصمیم امریکا ابراز تاسف کرده و به پابندی به توافق هسته‌ای با ایران تاکید کردند.

اما اسرائیل، رقیب ایران و مخالف سرسخت توافق هسته‌ای غرب با ایران، از تصمیم دونالد ترمپ استقبال کرد.

بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسرائیل، این تصمیم را جسورانه خواند و از آقای ترمپ سپاسگزاری کرد که به گفتۀ آقای نتنیاهو "گامی برای حمایت از صلح جهانی و مقابله با اقدامات مخرب ایران" برداشته است.

اندکی پس از اعلام تصمیم آقای ترمپ، اتحادیۀ اروپایی با نشر بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف از تصمیم امریکا گفت که توافق هسته‌ای با ایران یک توافق چند جانبه است که نمی توان آن را به گونۀ یک جانبه لغو کرد.

بیانیۀ این اتحادیه حاکی است که تا زمانی که ایران به تعهدات خود پابند بماند، اتحادیۀ اروپایی نیز به توافق هسته‌ای با آن کشور پابند خواهد ماند.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG