لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ: افغانستان و امریکا در برابر تهدید مشترک، مشترکاً مبارزه می‌کنند


ریاست جمهوری افغانستان گفته است که کابل و واشنگتن در برابر تهدیدات مشترک امنیتی، به گونۀ مشترک مبارزه می‌کنند.

ریاست جمهوری افغانستان این اظهارات را در حالی ابراز داشته که دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات دیروز (سه شنبه ۲۶ می) گفت که تمام قوای امریکایی را از افغانستان بیرون می‌کند، ولی به گفتهٔ او تاریخی را برای خروج کامل قوای امریکایی از افغانستان مشخص نکرده است.

به گفتهٔ اسدالله ندیم، یک تن از تحلیلگران نظامی افغان، بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان به نفع این کشور {افغانستان} می‌باشد.

ولی آقای ندیم ادامهٔ تعهدات مالی و تمویل بودجهٔ دفاعی افغانستان از سوی ایالات متحده را شرط اساسی عنوان می‌کند.

رییس جمهور ایالات متحده همچنان گفته که با رییس جمهور افغانستان و گروهٔ طالبان در تعامل است.

احمد سعیدی، تحلیلگر افغان می‌گوید که این اظهارات دونالد ترمپ بیانگر این است که "سیاست های واشنگتن دیگر فرد محور یا شخص محور نیست. بلکه دسته جمعی، مشترکاً با داکتر غنی، داکتر عبدالله، طالبان، همه از روی سیاستی که تعامل جانبین باشد، عمل می‌کند".

خـروج قوای امریکایی از افغانستان، از نکات اساسی موافقتنامهٔ صلح میان امریکا و طالبان می‌باشد.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که قوماندانان ارشد نظامی ایالات متحد در مورد گزینه‌های کاهش نظامیان قبل از زمان برنامه ریزی شده، صحبت کرده اند.

قبل از این دولت افغانستان گفتـه بود که بـار جنگ به دوش نظامیان افغان است و قوای خارجی تنها در زمینهٔ آموزش و مشوره دهی به نیروهای افغان کمک میکند.

ولی برخی ها به این باورند که در آستانهٔ انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، دونالد ترمپ میخواهد که بـا خروج قوای امریکایی از افغانستان، یکی از تعهدات انتخاباتی اش را عملی سازد.

ارگ: اگر طالبان به صلح حاضر شوند، روی اقدامات بعدی تصمیم گرفته میشود
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:14 0:00

XS
SM
MD
LG