لینک های دسترسی

Breaking News

حکومت افغانستان ۹۰۰ زندانی طالبان را آزاد کرد


حکومت افغانستان ۹۰۰ تن از جنگجویان طالبان را از زندان‌های این کشور، به شمول زندان بگرام و پل‌چرخی، آزاد کرد.

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان امروز سه شنبه ۲۶ می (ششم جوزا) به صدای امریکا گفت که هدف از رهایی این زندانیان طالبان، موفقیت تلاش‌های دولت افغانستان برای صلح، ادامه آتش‌بس و آغاز سریع مذاکرات بین‌الافغانی است.

همچنان آقای فیصل در یک نشست خبری گفت که طالبان قبلاً بر اساس تقسیم‌اوقاتی که از پیش موجود بود، عمل نکرده و آن را نقض کرده اند.

او افزود: "...تمام اسیرانی را که اینها (طالبان) ادعا می‌کنند، از نیروهای امنیتی و دفاعی پیش خود دارند، همۀ شان را رها کنند".

سخنگوی شورای امنیت تاکید کرد که طالبان بر اساس توافق موجود با امریکا، تمام اسیران را از بند رها کنند.

محمداشرف غنی، رییس جمهور افغانستان به تاریخ چهارم جوزا فرمان رهایی ۲۰۰۰ زندانی طالبان را به مثابۀ اقدام حسن نیت به خاطر اعلام آتش‌بس آن گروه صادر کرد.

پیش از این، زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان در دیدار اخیرش با رییس جمهور غنی در مورد رهایی زندانیان تاکید کرده بود.

ایالات متحده و طالبان از این اقدام حکومت افغانستان استقبال کرده اند.

حکومت افغانستان پس از امضای توافقنامه صلح میان ایالات متحده و طالبان در ۲۹ فبروری سال روان، تا اکنون ۲۰۰۰ زندانی آن گروه را از محابس رها کرده است.

اما طالبان تا اکنون ۱۷۱ زندانی را رها کرده اند که به گفتۀ شورای امنیت ملی از آن‌ جمله فقط ۱۰۵ نفرشان از نیروهای امنیتی افغان بوده اند.

تبادلۀ زندانیان طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان بخشی مهم این توافقنامه دوحه است که بر اساس آن باید حکومت افغانستان ۵۰۰۰ زندانی طالبان و طالبان ۱۰۰۰ تن از نیروهای امنیتی و دفاعی افغان را که در اسارت دارند، آزاد کنند.

XS
SM
MD
LG