لینک های دسترسی

Breaking News

حمایت ترمپ از سعودی با وجود قتل خاشقجی


قصر سفید اعلام کرده است که با وجود قتل جمال خاشقجی و تردیدها راجع به نقش عربستان سعودی در آن، امریکا به عربستان سعودی به عنوان یک متحد می‌نگرد.

در یک اعلامیه که از سوی دفتر دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا منتشر شده، آمده است که عربستان سعودی، متحد مهمی برای امریکا در مبارزه علیه ایران پنداشته می‌شود و حفظ این روابط، در راستای منافع امریکا، اسراییل و تمامی شرکای امریکا در منطقه است.

بدنبال قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در قنسلگری این کشور در ترکیه، فشارهای بین‌المللی بر مقامات سعودی افزایش یافته و عده‌ای، روابط امریکا با سعودی را زیر سوال بردند.

اخیرا دستگاه استخبارات امریکا گفت که براساس شواهد موجود، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در قتل جمال خاشقجی مقصر است.

اعلامیه قصر سفید اما، اگرچه قتل جمال خاشقجی را «یک عمل وحشتناک» توصیف کرده، گفته است: «دستگاه‌های استخباراتی ما به بررسی تمام شواهد ادامه می‌دهند، ولی این امکان وجود دارد که ولیعهد عربستان نسبت به این حادثه غم‌انگیز اطلاع داشته است – شاید اطلاع داشته و شاید هم نداشته. با این وجود، شاید هرگز قادر نشویم که تمام جزییات قتل جمال خاشقجی را بدانیم. در هر صورت، روابط ما با عربستان سعودی است.»

اعلامیه می‌افزاید: «عربستان سعودی، پس از امریکا، بزرگترین تولید کننده نفت در جهان است. آن‌ها با ما و در زمینه پذیرفتن درخواست ما برای پایین نگه‌داشتن قیمت نفت بسیار همکار بوده اند. من به عنوان رییس جمهور امریکا، می‌خواهم اطمینان حاصل کنم که در یک جهان مملو از خطر، منافع امریکا را مقدم بر هر چیز دیگری قرار بدهم.»

اعلامیه رییس جمهور ترمپ، ایران را از حامیان بزرگ تروریزم دانسته و تاکید کرده است که حفظ متحدان ستراتژیک امریکا در منطقه، برای امنیت ملی این کشور از اهمیت زیادی برخوردار است.

XS
SM
MD
LG