لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ فرمان بازنگری شدۀ محدودیت سفر به امریکا را امضا کرد


فرمان جدید سر از تاریخ ۱۶ مارچ اجرایی می شود
فرمان جدید سر از تاریخ ۱۶ مارچ اجرایی می شود

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا، فرمان تجدید نظر شدۀ ممانعت سفر به ایالات متحدۀ امریکا را که عراق در آن مستثنا قرار داده شده است، امروز امضا کرد.

فرمان جنجالی قبلی آقای ترمپ که سفر شهروندان هفت کشور با اکثریت مسلمان - ایران، عراق، سوریه، لیبیا، یمن، سومالیا و سودان - را به ایالات متحده منع می‌کرد، از سوی چندین محکمه در ایالات متحده رد شد.

فرمان جدید برای حصول اطمینان از تطبیق درست و حفاظت آن در برابر اقدامات عدلی، با فرمان قبلی که به تاریخ ۲۷ جنوری امضا شده بود، اندکی تفاوت دارد.

بر اساس این فرمان که سر از تاریخ ۱۶ مارچ اجرایی می شود، صدور ویزۀ امریکا به شهروندان شش کشور - ایران، سوریه، لیبیا، یمن، سومالیا و سودان - برای ۹۰ روز به تعلیق در می‌آید.

قبلاً رسانه ها گزارش داده بودند که وزیران دفاع و خارجۀ ایالات متحده پیشنهاد حذف نام عراق را داده بودند. حکومت عراق کرده است که سیستم جدیدی را برای بررسی درخواست ویزای آن عده شهروندان عراقی به کار ببندد که خواستار سفر به ایالات متحده استند.

تفاوت دیگر فرمان جدید این است که تاریخ برای تطبیق آن مشخص شده است. افزون بر این، فرمان جدید تاثیری بر مسافرت شهروندان قانونی و دایمی امریکا ندارد، حالانکه در فرمان قبلی افرادی که گرین کارت و یا ویزا معتبر داشتند و تبعه هفت کشور ذکر شده در فرمان بودند، اجازه ورود به امریکا را نداشتند.

جان کلی وزیر امنیت ملی ایالات متحد (چپ)، رکس تیلر وزیر خارجه (وسط) و جف سیشن وزیر عدلیه (راست) در حال دادن توضیخات در مورد فرمان جدید جدید رئیس جمهور
جان کلی وزیر امنیت ملی ایالات متحد (چپ)، رکس تیلر وزیر خارجه (وسط) و جف سیشن وزیر عدلیه (راست) در حال دادن توضیخات در مورد فرمان جدید جدید رئیس جمهور

ریکس تیلرسن، وزیر خارجه ایالات متحده پس از امضای این فرمان از سوی رئیس جمهور ترمپ، به خبرنگاران گفت که هدف آقای ترمپ جلوگیری از ورود عناصر دهشت افگن به امریکا می‌باشد.

جف سسشنز، لوی سارنوال ایالات متحده، در مراسم امضای این فرمان به خبرنگاران گفت "مانند هر کشور دیگری، ایالات متحده حق دارد بر ورود افراد به خاکش، کنترول داشته باشد و کسانی را که می خواهند به ما صدمه بزنند، از این خاک، دور نگهدارد".

فرمان جدید آقای ترمپ، با واکنش‌های فوری روبرو شده است، از جمله ساعاتی پس از امضای این فرمان، ایریک شنایدرمن، سارنوال ایالت نیویارک در تویتر خود نگاشته است که آمادۀ کشاندن ادارۀ رئیس جمهور ترمپ به محکمه است. او در تویت دیگری نوشته است که در فرمان تازه، هنوز هم انگیزۀ تبعیض در برابر مسلمانان دیده می‌شود.

عکس العمل ها

در حالیکه یک کدر رهبری دموکرات ها و چندین نهاد های حقوق بشر صدور فرمان جدید دوناد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده را "نژاد پرستانه و ضد اسلام" خواندند، چندین عضو جمهوریخواۀ کانگرس روز دوشنبه به دونالد ترمپ بخاطر تغییر در محدودیت های جنجال برانگیز بر مهاجرین شش کشور عمدتأ مسلمان نشین تبریک گفتند.

پاول راین رئیس مجلس نمایندگان فرمان جدید را ستایش نموده گفت این فرمان اجرایی "اهداف مشترک" ما را برای حفاظت ایالات متحده به پیش میبرد. لیندسی گراهام سناتور جمهوریخواه گفت وی باور دارد که رهنمود جدید، برخلاف فرمان قبلی به مثابه ممنوعیت دینی و مذهبی دیده نشده و بررسی ها حقوقی را گذشتانده است.

برنی سندرز از حزب دموکرات عدم توافق شدیدش را با جمهوریخواهان ابراز نموده فرمان جدید را تجرید مسلمانان در تلاش برای "منقسم ساختن ما" خواند.

نهاد های کمک به مهاجرین

کمیتۀ نجات بین المللی که به ۴۰ کشور جهان کمک نموده و پناهندگان مستحق را در ۲۸ ایالت امریکا جابجا مینماید، فرمان جدید را بحیث یک تهدید برای ۶۰ هزار نفری خواند که قبلأ مستحق پناهندگی شناخته شده و در منطق بحرانی باقی مانده اند.


این کمیته گفت برنامه جابحاسازی پناهندگان در امریکا از سال ۱۹۸۰ آغاز گردیده "موفق ترین برنامه های جهان" محسوب میشود و هیچ پناهنده یی در حملات مرگبار دهشت افگنی دخیل نمی باشد.

سازمان عفو بین المللی فرمان جدید دونالد ترمپ را " همان نفرت و ترس بشکل دیگری" خواند.

درعین حال حکومت عراق از حذف نام آنکشور درین فرمان جدید استقبال نمود

XS
SM
MD
LG