لینک های دسترسی

Breaking News

تبادلۀ زندانیان منجر به مذاکرات مستقیم خواهد شد؟


به دنبال تبادلۀ دو استاد پوهنتون امریکایی افغانستان و سه عضو برجستۀ طالبان و شبکه حقانی، امیدواری‌ها برای آغاز مذاکرات مستقیم صلح افغانستان بیشتر شده است.

ریاست اجراییه افغانستان روز چهارشنبه ۲۰ نومبر (۲۹ عقرب) با استقبال از رهایی دو استاد پوهنتون امریکایی افغانستان، در اعلامیه‌ای گفته است: "امیدواریم تبادلۀ اسرا در تسهیل مذاکرات و گفتگوهای بین‌الافغانی میان طالبان و حکومت افغانستان مفید واقع گردد."

ناجیه انوری، رییس ارتباطات استراتیژیک وزارت دولت افغانستان در امور صلح نیز می‌گوید که حکومت با چنین تصمیم دشوار خواست تا قوت و حسن نیت‌‌اش را نشان دهد.

او افزود: "ما خواهان صلح استیم و برای اعتمادسازی، آغاز مذاکرات رو در رو و حل صلح‌آمیز جنگ جاری در کشور، توان و ارادۀ اتخاذ تصمیم‌های سخت و جدی را داریم".

اما طالبان می‌گویند که در رابطه به آغاز مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان هیچ توافقی نشده است.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، گزارش‌های را رد کرد که گویا تبادله زندانیان، معامله‌ای برای آغاز مذاکرات صلح با حکومت افغانستان بوده است.

واکنش‌ها

آزادسازی سه عضو برجستۀ طالبان نیز واکنش‌های داخلی و خارجی را در پی داشته است.

هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) تبادله زندانیان را که در جهت کاهش خشونت و مشارکت صلح صورت می‌گیرد، ستوده است.

رولاند کوبیا، نمایندۀ ویژه آلمان برای افغانستان در صفحه تویترش، رهایی زندانیان را یک اقدام شجاعانه دانسته و افزوده که حالا زمان آن رسیده است که "آتش‌بس در افغانستان تامین شده و مذاکرات دنبال شود".

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان نیز ابراز امیدواری کرده است که این تبادلۀ زندانیان منجر به ختم جنگ و تامین صلح سراسری در این کشور شود.

او از تمام جوانب دخیل در پروسۀ صلح افغانستان خواسته که از طریق گفتگوهای بین‌الافغانی، برای رسیدن به صلح تلاش‌های شان را تشدید کنند.

برخی از تحلیل‌گران افغان، به حاضرشدن طالبان به میز گفتگو با حکومت افغانستان شک دارند؛ اما امیدوار اند که این اقدام حکومت افغانستان و طالبان بتواند سرآغاز گفتگوهای "بین‌الافغانی" باشد.

ولی والله شاهین، یکی از تحلیل‌گران افغان که به تازگی با نمایندگان طالبان در دفتر سیاسی این گروه در قطر دیدار داشته به صدای امریکا گفت که گفتگوی مستقیم طالبان با حکومت افغانستان، وابسته به نتایج مثبت مذاکرات این گروه با ایالات متحده است.

آقای شاهین افزود: "حکومت افغانستان توانایی این را ندارد تا در مورد قضایای که از ظرفیت آن بالا است، راجع به آن تصمیم‌گیرنده باشد. موقف‌گیری طالبان به این شدت تا حدی معقول است".

اما داور نادی، یکی دیگر از تحلیل‌گران افغان به این نظر است که طالبان نمی‌توانند مستقلانه تصمیم بگیرند.

آقای نادی گفت: "اینکه طالبان با دولت افغانستان موافقه کرده بودند که بعد از تبادله زندانیان می‌توانند با حکومت مذاکره کنند و امروز از آن انکار می‌کنند، واضح نشان می‌دهد که این‌ها استقلال فکری ندارند".

امیدواری و بدبینی در مورد گفتگوهای مستقیم صلح در حالی است که حکومت و طالبان از چندین هفته به اینسو، برای نشست بیجینگ آمادگی می‌گیرند.

قرار است که در این نشست، نمایندگان دو طرف رو در رو در مورد جنگ و پایان خشونت‌ها در افغانستان بحث و رایزنی کنند.

XS
SM
MD
LG