لینک های دسترسی

Breaking News

'حکومت و طالبان روی میکانیزم روشن مصالحه توافق کنند'


کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با تاکید بر تشدید تلاش‌ها برای گفتگوهای بین‌الافغانی صلح، از جوانب گفتگوکننده خواسته است که روی مکانیزم‌های روشن، برای شامل‌کردن خواست‌ها و نگرانی‌های شان، توافق کنند.

این کمیسیون روز سه شنبه ۱۹ نومبر (۲۸ عقرب) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که گفتگوهای بین‌الافغانی بهترین راهکار برای پایان خشونت و خون‌ریزی در افغانستان است.

کمیسیون حقوق بشر گفته است: "به باور ما، گفتگوهای صلح وقتی می‌تواند نتیجه‌بخش باشد که جوانب گفتگوکننده، با عبور از رویکردهای تمامیت‌خواهانه، واقعیت‌های متنوع و متکثر اجتماع بزرگ افغانستان را به رسمیت شناخته و این تنوع را با شکل‌دهی هیات همه‌شمول انعکاس دهند".

همچنان این کمیسیون تاکید کرده است که بی‌توجهی به ارزش‌های حقوق بشر در روند گفتگوهای صلح، آیندۀ صلح‌آمیز را برای افغانستان رقم نخواهد زد.

از دید این کمیسیون، با فراهم‌شدن زمینۀ حضور نهادهای حقوق بشری، سازمان‌های جامعۀ مدنی، نمایندگان زنان و سایر دسته‌های اجتماعی در گفتگوهای صلح، دستیابی به صلح پایدار ممکن است.

کمیسیون حقوق بشر گفته است که جنگ کنونی در افغانستان، منجر به نقض گستردۀ حقوق بشری شهروندان این کشور شده است.

این کمیسیون گفته که آماده است تا در گفتگوهای صلح نقش سازنده، بی‌طرف، غیرسیاسی و مستقل داشته باشد و از این طریق چگونگی رعایت ارزش‌های حقوق بشری، خواست‌های قربانیان و گروه‌های آسیب‌پذیر را در این روند، نظارت کند.

XS
SM
MD
LG