لینک های دسترسی

Breaking News

در جنگ سوریه ۳۵۰ هزار غیرنظامی کشته شده اند - ملل متحد


شهر مخروبۀ حلب
شهر مخروبۀ حلب

بررسی چگونگی کشته شدگان جنگ سوریه توسط سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که از آغاز جنگ سوریه از ماه مارچ ۲۰۱۱ تا مارچ ۲۰۲۱ در طول یک دهه، ۳۵۰هزار غیرنظامی در این منازعه کشته شده اند.

کمیشنر عالی ملل متحد برای حقوق‌بشر که مسوولیت این بررسی را به عهده داشت، یافته‌های خود را به شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد ارایه کرد.

دفتر کمیشنر عالی ملل متحد ثبت ارقام کشته شدگان غیرنظامیان در جنگ سوریه را در سال ۲۰۱۴ متوقف کرد، به خاطریکه به دست آوردن معلومات قابل تاید سخت و خطرناک شده بود.

میشل بچلیت، مسوول حقوق‌ بشر سازمان ملل متحد گفت که رقم ۳۵۰هزار نفر به اساس معلومات خود آن‌ها جمع آوری شده و توسط نهادهای مدنی و حکومت سوریه تثبیت شده است.

خانم بچلیت گفت: "افراد شامل در ارقام ما به اساس نام، تاریخ و محل کشته شدن شان درج شده اند. مگر این فهرست به هیچ صورت رقم حقیقی همه غیرنظامیان کشته شده در منازعۀ سوریه را نشان نمی‌دهد."

طبق ارقام درج شده، بيشترین کشتارها در حلب اتفاق افتاده، پس از آن شماری زیادی از مردم در اطراف دمشق، حمص، ادلب، حما و طرطوس کشته شده اند. در گزارش آمده است که در هر ۱۳تن یک زن و در هر ۱۳تن دیگر یک طفل شامل می‌باشند.

خانم بچلیت گفت که مهم است تا به خاطر سپرد که این ارقام فقط آمار و احصايیه این منازعه مرگبار نبوده، بلکه هر عدد یک انسان می‌باشد.

خانم بچلیت افزود: "هر شمارۀ ثبت شده یک انسان بوده، که آزاد به دنیا آمده، حقوق مساوی و عزت داشته است. ما باید همیشه داستان‌های قربانیان را به صورت فردی و جمعی منعكس کنیم، به خاطریکه این نوع کشتار وحشت‌ناک و بی‌عدالتی باید ما را به اقدام کردن تشویق کند."

خانم بچلیت اضافه کرد که دفتر وی با استفاده از روش‌های احصایوی روی معلوم کردن ارقام افراد ناپدید شده نیز کار را آغاز کرده است. به گفتۀ وی با این کار یک تصویر واضح از منازعه سوریه و تاثیر آن بالای مردم سوریه بدست خواهد آمد.

جنگ سوریه باعث بروز یکی از بزرگترین بحران‌های مهاجرت به سطح جهان شد و ۶.۸ میلیون نفر به خارج از سوریه عمدتاً به کشورهای همسايۀ آن پناهنده شدند و ۶.۷ میلیون نفر دیگر در داخل سوریه بی‌جا شدند.

XS
SM
MD
LG