لینک های دسترسی

Breaking News

مدیریت میدان‌های هوایی افغانستان؛ تیم تخنیکی ترکیه و قطر با طالبان صحبت می‌کنند


مقامات وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت طالبان می‌گویند که برای مدیریت امنیت پنج میدان هوایی افغانستان، به شمول میدان هوایی بین المللی کابل، با چندین شرکت خارجی مذاکره کرده اند و انتظار می‌رود هیات فنی مشترک ترکیه و قطر به زودی برای گفتگو با تیم تخنیکی این وزارت وارد کابل شود.

امام الدین احمدی، سخنگوی این وزارت به صدای امریکا گفت که قرار بود این هیات مشترک روز چهارشنبه وارد کابل شود، اما به گفتۀ وی اکنون انتظار می‌رود که این هیات روز پنجشنبه به کابل سفر کند.

به گفتۀ آقای احمدی، پیش از این نیز با تیم تخنیکی ترکیه و قطر صحبت شده و شرایط افغانستان در چارچوب منافع ملی افغان‌ها به آنها ارایه شده است.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجۀ ترکیه نیز روز دوشنبه گفت که کشورش و قطر تعهد کرده اند که برای مدیریت پنج میدان هوایی در افغانستان به شمول میدان هوایی بین المللی کابل به گونۀ مشترک کار کنند. او گفت که یک شرکت ترکی و یک شرکت قطری تفاهمنامه‌ای را در این زمینه امضا کرده اند.

سخنگوی وزارت ترانسپورت و هوانوردی طالبان گفت که علاوه بر میدان هوایی کابل، میدان‌های هرات، بلخ، قندهار و خوست شامل طرح مدیریت مشترک ترکیه و قطر است.

افغانستان در بخش صادرات نیز از دهلیزهای هوایی استفاده می‌کرد و حالا سکتور خصوصی افغانستان خواستار فعال شدن دوبارۀ دهلیزهای هوایی است.

به گفته مقامات حکومت طالبان، زمانی که نیروهای خارجی از میدان هوایی بین المللی کابل رفتند، سیستم رادار آن را تخریب کردند. آقای احمدی گفت که در حال حاضر فقط پروازها روزانه از میدان هوایی انجام می‌شود.

آقای احمدی گفت: "در حال حاضر هیچ پروازی از حریم هوایی عبور نمی‌کند، انشالله پس از امضای قرارداد پروازهای عبوری از حریم هوایی نیز آغاز می شود، پروازهای مستقیم داریم، روزانه ۱۵ تا ۲۰ پرواز انجام می‌شود که سه – چهار پرواز داخلی است و دیگر آن پروازهای خارجی استند که به شکل نورمال به دبی، ترکیه، و همچنین پروازهای چارتر به پاکستان و ایران صورت می‌گیرد."

در زمان حکومت پیشین افغانستان، روزانه تعداد زیادی طیاره‌های ترانزیتی از حریم هوایی این کشور عبور می‌کرد که هر پرواز به این کشور ۷۰۰ دالر برای خدمات راداری می‌پرداخت.

ترکیه پیش از خروج نیروهای بین المللی از افغانستان، برای تامین امنیت و مدیریت میدان هوایی کابل ابراز آمادگی کرده بود.

تیم های تخنیکی و متخصصین ترکیه و قطر پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان نیز در زمینۀ بازگشایی و آماده ساختن میدان هوایی کابل به روی پروازها همکاری کردند.

پیش از این خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که مقام‌های امارات متحدۀ عرب –رقیب قطر- نیز در زمینۀ مدیریت میدان هوایی کابل با طالبان تماس هایی را برقرار کرده است.

هرچند مدیریت میدان هوایی کابل مزایای اندک اقتصادی دارد، اما به هر کشوری که آن را گردانندگی کند فرصت جمع آوری اطلاعات در مورد کسانی را فراهم می‌کند که به افغانستان تردد می‌کنند.

XS
SM
MD
LG