لینک های دسترسی

Breaking News

آتش‌بس و ایجاد حکومت صلح شامل آجندای نشست استانبول است – صالح


معاون اول ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که آمادگی‌ها برای برگزاری نشست صلح ترکیه گرفته شده است و ممکن این نشست در هفته جاری برگزار شود.

امرالله صالح، که امروز یکشنبه ۱۱ اپریل (۲۲ حمل) در یک گردهمایی مردم کوهدامن در شمال کابل سخنرانی می‌کرد گفت که روز گذشته با زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا در این مورد صحبت کرده است.

آقای صالح همچنان گفت که هیات امریکایی اجندای نشست صلح ترکیه را با حکومت افغانستان شریک ساخته و "اصول ارزش‌ها، برقراری آتش‌بس و ساختن حکومت صلح" شامل اجندای این نشست است.

این درحالی است که پیش از این محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان نیز گفته بود که انتخابات پیش از وقت، ایجاد حکومت صلح و راه اندازی لویه جرگه بخشی از موضوعات طرح صلح حکومت برای نشست استانبول خواهد بود.

آقای صالح افزود: "طالبان باید بپذیرند که اگر می‌خواهند که مردم افغانستان این پروسه را حمایت کنند باید آتش‌بس کنند...طالبان از آتش‌بس می‌ترسند و آنان فکر می‌کنند که اگر این کار را بکنند، شاید دولت افغانستان و جامعه جهانی مذاکرۀ جدی را با آنان انجام ندهند."

معاون رییس جمهور افغانستان از گروه طالبان خواست که به آتش‌بس تن دهند و حکومت آماده است "مذاکرۀ جدی" را با آنان ادامه دهند.

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان همچنان گفت که در مورد حکومت آینده با مردم مشوره خواهد شد و آنان در لویه جرگه مشورتی صلح در مورد نظام آیندۀ شان تصمیم خواهند گرفت.

آقای صالح گفت: "طالب مجبور است. نه ما جنگ را باختیم و نه گوشۀ از این خاک را طالب در جنگ گرفته است. این‌ها باید بپذیرند که افغانستان طالب شدنی نیست...اما تا زمانی که طالب نپذیرفته که جز است و تاکید بر این دارد که کل است، مذاکره یک قدم پیش نمی‌رود."

آقای صالح همچنان رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالبان را از زندان‌های این کشور، یکی از اشتباهات حکومت و مردم افغانستان برای پیش‌شرط مذاکرات صلح دوحه عنوان کرد و افزود که این اشتباه در آینده تکرار نخواهد شد.

او همچنان گفت که در میان زندانیان آزاد شدۀ طالبان قاچاقبران مواد مخدر بودند که در بدل رشوه به طالبان تحت نام اعضای این گروه، از بند رها شدند.

در این حال، محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در یک پیام تصویری در این همایش مردمی بار دیگر گفت که قدرت را از طریق انتخابات به جانشین خود تحویل خواهد داد.

آقای غنی بر برگزاری انتخابات زود هنگام تاکید کرد و افزود که در این انتخابات او نامزد نخواهد بود.

او افزود: "دولت با تمام توان و صداقت می‌خواهد روند صلح را به نتیجه برساند، اما تمام اعمال، گفتار و کردار ما بر اساس والای اسلامی، ملی و تعهد به این وثیقه ملی که قانون اساسی ما است صورت خواهد گرفت."

رییس جمهور افغانستان همچنان از طالبان خواست که به لویه جرگه حاضر شده و خواست‌های شان را به مردم این کشور شریک کنند.

XS
SM
MD
LG