لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی از بی نظمی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه


قرار است دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه بین رجب طیب اردوغان و کمال قلیچداراوغلو به روز یکشنبه ۲۸ می برگزار شود.
قرار است دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه بین رجب طیب اردوغان و کمال قلیچداراوغلو به روز یکشنبه ۲۸ می برگزار شود.

به دنبال گزارشهای از موجودیت بی نظمی ها در دور اول انتخابات ترکیه، و نگرانی رای دهندگان از تکرار آن در دوم انتخابات ریاست جمهوری به روز یکشنبه آینده، ناظران مستقل انتخابات تلاش های خود را به خاطر نظارت بهتر انتخابات، بیشتر ساخته اند.

بنیاد "دفاع از زنان" که یک گروه فمینیستی است، اخیراً برای ناظرین رضا کار خود یک نشست آموزشی برگزار کرده بود. این نشست بخشی از گردهمایی های گسترده جامعه مدنی ترکیه در پاسخ به اعتراضات عمومی در مورد کوتاهی و عدم رسیده‌گی نظارتی به روند رای گیری در انتخابات ۱۴ می می‌باشد.

سیزین اوزکان، عضو بنیاد دفاع از زنان، در مورد به صدای امریکا گفت: "همه ما با نا امیدی کامل به خانه‌های خود رفتیم. شب گذشت و فردای آن روز با دوستانم که همه زن استند، ملاقات کردیم، گفتیم که ما باید کاری کنیم. و به همین دلیل است که ما فراخوان ناظران فمینیست را دادیم."

صدها هزار نفر برای نظارت از انتخابات روز یکشنبه ثبت نام کرده اند.

این بسیج مردم پس از آن صورت می گیرد که حزب جمهوری خلق به رهبری کمال قلیچداراوغلو، رقیب رییس جمهور فعلی، تصدیق کرد که در دور اول انتخابات بر روند رای گیری نظارت درستی نداشته است.

این حزب اعتراف کرد که ناظران کافی نداشت و در جریان بررسی ادعاهای تقلب در رای گیری، خیلی بطی عمل کرده است.

اصلی آیدین تسبس، کارشناس در موسسه بروکینگز، می‌گوید: "با وجود این همه، ممکن آقای اردوغان پیروز انتخابات باشد، اما واضح است که به اندازه کافی بی نظمی درین انتخابات وجود داشته است. ما فقط نمی دانیم میزان این بی نظمی چقدر بوده است. یک فیصد بوده است، دو فیصد یا اینکه بیشتر بوده است. به طور معمول، این موارد بیش از یک یا دو فیصد نیست، اما درصورتیکه ناظران وجود نداشته باشد در مورد آن هیچ نخواهیم دانست."

آقای اردوغان اتهامات مربوط به بی نظمی را رد می‌کند و تاکید می‌کند که انتخابات عادلانه بوده است.

نگرانی رای دهندگان برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه پس از آن افزایش یافت که سلیمان سویلو، وزیر داخله ترکیه، گفت که یک گروه مشهور ناظر انتخابات بنام "اوی وی اوتسی" از نظارت بر انتخابات منع خواهد شد.

اتیلا یسلیدا، تحلیلگر نهاد گلوبل سورس پارتنرز، گفت: "دولت احتمالاً می داند که دور دوم انتخابات کار آسانی نخواهد بود. و وزیر داخله می‌خواهد مطمین شود که هیچ مشکلی درین میان پیش نمی آید."

اما ناظران انتخابات در نهاد دفاع از زنان مصمم هستند که در رای گیری روز یکشنبه هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. اردوغان نیز بار دیگر تاکید کرده است که رای گیری روز یکشنبه عادلانه خواهد بود.

XS
SM
MD
LG